Mida arvad kauplejatele lisanduvatest kohustustest?
Mis on eesmärk?
Seaduse muutmise eesmärk on tarbijakaitsenormide ajakohastamine, nende parema täitmise tagamine ning EL direktiivi 2019/2161 osaline ülevõtmine. Teise osa direktiivist võtab riik üle eraldi eelnõuga (muudab võlaõigusseadust).
Keda puudutab?
Muudatused puudutavad kauplejaid, st neid ettevõtteid, kes müüvad oma kaupu või teenuseid tarbijatele.
Osad sätted puudutavad kõiki kauplejaid, osad mõjutavad vaid e-poode ning osad kohustused lisanduvad konkreetselt internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujatele (nt booking.com, osta.ee, kaup24.ee) ja hinnavõrdluse veebilehtedele (nt hind24.ee, võrdle.ee). Internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad on sisuliselt sellised ettevõtted, kes võimaldavad kuskil veebis mitmetel müüjatel oma kaupu või teenuseid müüa.
Mis muutub?
Kõiki kauplejaid puudutavad muudatused:
- Kui kaupleja teatab, et pakub kaupa soodushinnaga, siis peab ta hakkama välja tooma ka, milline oli antud toote viimase 30 päeva madalaim hind. Kui hinda alandatakse järk-järgult, on varasemaks hinnaks kauba alandamata hind, mis kehtis enne esimest hinna alandamist.
- Hakkavad kehtima suuremad trahvid tarbijakaitsenormide rikkumise eest. Näiteks, kui kaupleja rikub kauba realiseerimistähtaja, märgistuse, kasutusjuhendi või hinna avaldamise nõudeid, siis on tulevikus 3200 euro asemel trahv kuni 400 000 eurot. Sama suurt trahvi võib kaupleja tulevikus saada ka siis, kui ei avalda soodushinda õigesti, kasutab ebamõistlikult kahjustavat tüüptingimust, kui e-poes ei anta tarbijale teada, et tal on õigus 14 päeva jooksul ostust taganeda jne.
E-poode mõjutavad muudatused:
- Kui kaupleja avaldab tarbijatele kauba või teenuse kohta esitatud arvustused, siis peab kaupleja tarbijale andma infot ka selle kohta, kas ja kuidas kaupleja kontrollib, et need arvustused on antud just inimese poolt, kes tõesti ostis vastavat kaupa või teenust. Ilma kontrollimata ei tohi väita, et arvustused või hinnangud on antud toodet kasutanud tarbijate poolt.
Info peab tarbijale olema kergesti ning selgelt nähtav ning üheselt arusaadav. Näiteks võib kaupleja esitatud arvamuste juurde lisada püsivalt nähtava hüperlingi tekstiga „Vaata, kuidas käsitleme arvustusi“ ja sellele klõpsates jõuab tarbija kirjelduseni, kuidas ja millistel tingimustel kaupleja arvustusi esitab. - Kauplejal on edaspidi keelatud esitada libaarvustusi ja väärkasutada tarbijate arvustusi. Seda hakatakse pidama alati eksitavaks kauplemisvõtteks ja seda saab trahvida kuni 400 000 euroga.
Internetipõhiseid kauplemiskohti ja hinnavõrdluse veebilehti mõjutavad muudatused:
- Kui kauplemiskoht või võrdlusleht pakub tarbijale võimalust otsida erinevate müüjate pakutavaid kaupu või teenuseid päringu alusel, siis peab otsijale olema ka näha, miks otsingu tulemus just selline sai. Täpsemalt tuleb anda infot, millised parameetrid määrasid järjestuse ja milline on nende parameetrite suhteline tähtsus teiste parameetritega võrreldes. Info tuleb teha kättesaadavaks veebiliidese osas, mis on vahetult ja kergesti ligipääsetav veebilehelt, kus päringutulemused on esitatud. See kohustus ei laiene nendele e-kauplejatele, kes pakuvad või müüvad kaupu või osutavad teenuseid oma nimel enda hallatava veebilehe kaudu ja võimaldavad tarbijal teha otsinguid vaid tema pakutavate kaupade või teenuste hulgast.
- Internetipõhine kauplemiskoht peab küsima kauba või teenuse müüjalt, kas ta on kaupleja või mitte ning avaldama selle info ka tarbijale.
Millal kehtima hakkab?
Riik plaanib jõustada muudatused 2022. a 28. mail.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 30. märtsiks e-posti aadressile kristina@koda.ee. Ettevõtjatelt saadud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukohad ja saadan need majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.