Mida arvad ohtlike ainete kasutamisega seotud auditi plaanitavast toetusmeetmest?
Mis on plaanitavate toetuse eesmärk?
Toetusmeetme eesmärk on suurendada Eestis ringlusse võetava materjali hulka, vähendades materjalides ja toodetes selliste ainete sisaldust, mis takistavad hiljem materjalide ringlussevõttu ehk eesmärk on ohutu materjaliringluse edendamine.
Keda mõjutab?
Ettevõtteid, kelle tootmises, tegevuses või teenuses on kasutusel ohtlikud ained või kes kasutavad ohtlikke aineid sisaldavaid komponente
Millised on plaanitava toetusmeetme olulisemad tingimused?
Ohtlike ainete kasutamisega seotud audit on süstemaatiline protseduur, mis annab ettevõtetele ülevaate nende tööprotsessides kasutatavatest ja/või toodetes sisalduvatest ohtlikest ainetest, nende vähendamise ja asendamise ning ringlusse võtmise võimalustest. Ohtlike ainete kasutamisega seotud audit jaguneb ülevaatlikuks ja detailseks auditiks (eelnõu § 2 p 5).
Ettevõttele antakse toetust ülevaatliku või detailse ohtlike ainete kasutamisega seotud auditi tegemiseks (eelnõu § 5):
Ülevaatlik audit on suunatud kõigile ettevõtetele ning võib kasulik olla näiteks ettevõtetele, kes enda tegevusi otseselt ohtlike ainetega seotuks ei pea. Ülevaatlik audit käsitleb ohtlike ainete kasutamist ettevõtetes ning aitab tuvastada ettevõtte seost ohtlike ainetega lähtudes selle tegevusvaldkonnast (nt kas ettevõte on allhankija, tootja, milliste toodetega ettevõte tegeleb vms). Samuti annab see ülevaate, kas ja kui tõhusalt ettevõte täidab talle kehtivaid ohtlike ainete kasutamise nõudeid. Ülevaatliku auditi objekt on üldjuhul terve ettevõte. Ülevaatlik audit on edaspidi aluseks investeeringute tegemiseks kogumaksumusega kuni 200 000 eurot sama sekkumise investeeringuprojektide korral.
Detailne audit on suunatud ettevõtetele, kelle puhul on juba tuvastatud selgem vajadus leida võimalused ohtlike ainete vähendamiseks, asendamiseks ja/või ringmajandusse suunamiseks. Detailses auditis analüüsitakse süvitsi ettevõtte võimalusi ohtlike ainete kasutust vähendada või vähemohtlikega asendada ning seda, kas ja milliseid investeeringuid on selleks vaja teha. Detailse auditi objekt võib olla terve ettevõte või ettevõtte mõni etapp, tööprotsess, üksus vms.
Juhul, kui ettevõte otsustab teha ülevaatliku auditi ning soovib seejärel läbi viia ka detailse auditi, toetatakse detailse auditi etapis vaid nende auditi osade tegemist, mis ülevaatlikus etapis veel kaetud ei olnud.
Audiitoreid, kes oleksid asjakohase ettevalmistusega ohtlike ainete auditite tegemiseks, hakatakse koolitama kliimaministri käskkirja nr 361 „Toetuse andmise tingimuste kehtestamine ning 2023–2029 tegevuskava ja eelarve kinnitamine ringmajanduse alase teavituste ja koolituste läbiviimiseks ning lahenduste rakendamiseks“ rakendamise raames. Ohtlike ainetega seotud auditite teostajate koolitus on planeeritud läbi viia 2025. aasta esimeses kvartalis (seletuskiri lk 15).
Eelnõu kohaselt on ettevõtjal võimalik taotleda toetust kogumaksumusega kuni 200 000 eurot taotluse rahuldamise otsuses määratud ulatuses. Toetuse osakaal auditi maksumusest on kuni 47,93% (eelnõu § 9).
Plaanitava toetuse taotleja võib olla äriühing, kes oma tootmises, tegevuses, või teenuse pakkumisel kasutab ohtlikke aineid, või kes kasutab ohtlikke aineid sisaldavaid komponente (eelnõu § 10).
Plaanitava eelnõu kohaselt on projekti abikõlblikkuse perioodi kestus maksimaalselt 12 kuud. Projekti abikõlblikkuse perioodi algus ei või olla varasem kui taotluse rakendusüksusele ehk Keskkonnainvesteeringute Keskusele esitamise päev ning lõpp ei või olla hilisem kui 31. detsember 2029 (eelnõu § 8).
Eelnõu kohaselt kinnitab taotlusvooru eelarve ja ajakava kliimaministeerium käskkirjaga ning edastab asjakohase teabe Keskkonnainvesteeringute Keskusele. Vähemalt 40% taotlusvooru eelarvest suunatakse toetusteks tootmisüksustesse väljaspoole Tallinna ja Tartu regioone (eelnõu § 13).
Keskkonnainvesteeringute Keskus kuulutab taotlusvooru välja oma kodulehel ja sihtrühmale suunatud avalikus kanalis. Taotlusvooru peatamisest ja lõpetamisest teavitab Keskkonnainvesteeringute Keskus oma kodulehel (eelnõu § 13 lg 3).
Taotlus toetuse saamiseks tuleb esitada e-toetuse keskkonna kaudu ning toetust on võimalik saada jooksva taotlusvooru kaudu (eelnõu § 14).
Eelnõu kohaselt toimub taotlusete läbi vaatamine nende esitamise järjekorras ning taotluse läbivaatamise käigus kontrollitakse taotluse ja selle lisadokumentide ning taotleja vastavust määruse nõuetele ja taotletava toetuse kulude abikõlblikkust (eelnõu § 15).
Eelnõu seletuskirja kohaselt on toetusmeetme kogumaksumus 16 691 264 eurot (seletuskiri lk 12).
Millal jõustuvad muudatused?
Määrus jõustub üldises korras. Hetkel ei ole teada, millal määrus jõustub.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest toetusmeetmest. Tagasisidet ootan hiljemalt 23. septembriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan kliimaministeeriumile.