Mida arvad pakettreiside direktiivi plaanitavatest muudatustest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on tugevdada tarbijakaitse taset igal ajal, sealhulgas suurte kriiside korral, ja parandada samal ajal ka siseturu toimimist pakettreiside sektoris.
Keda mõjutab?
- reisi/turismiteenuste pakkujaid, kes tegutsevad reisikorraldajana, reisivahendajana, seotud reisikorraldusteenuste pakkujatena, aga ka üksikute reisiteenuste (nt hotellpidajad, transpordiettevõtted) pakkujatena, samuti üldiselt kõiki reisijaid, reisides nii isiklikul kui tööalasel eesmärgil (nt ärireisijad).
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Plaanitavate muudatuste kohaselt muutuvad pakettreisi ja seotud reisikorraldusteenuse mõisted. Pakettreisi põhiolemus, milleks on vähemalt 2 erineva reisiteenuse kombinatsioon üheks ja samaks reisiks, jääb samaks, kuid täpsustuvad osaliselt pakettreisi moodustumise alused. Täpsustused tulevad seotud reisikorraldusteenuse (SRT) mõiste muutmise arvelt. Seni SRT osaks oleva „müügikoha ühekordse külastamise käigus“ ostetavad erinevad reisiteenused muutuvad edaspidi pakettreisi osaks ning neid ei käsitleta enam SRT-na. See muudatus laiendab pakettreisi määratlust ja vähendab SRT-sid. SRT-na on edaspidi käsitatav vaid tegeliku reisiteenuse osutaja (nt vedaja, majutusettevõtja) enda poolt osutatav reisiteenus, kui ta sellele täiendavalt müüb reisijale 24h jooksul juurde teise reisiteenuse. Seega tavapärane (nt) reisibüroo tegevus, mille tulemusel täna võimaldatakse reisijal müügikoha ühe külastuse käigus valida ja maksta eraldi erinevate reisiteenuste eest, ei ole edaspidi enam SRT, vaid muutub sisuliselt pakettreisiks, kui need teenused broneeritakse 3 tunni (läbiklikkimise puhul 24 tunni) jooksul. Muudatus toob kaasa osade SRT pakkujate tegevuse muutumise reisikorraldaja tegevuseks, mille osas on regulatsioon rangem kui täna SRT puhul (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 3).
- Lisaks täpsustatakse plaanitavate muudatuste kohaselt pakettreisi ja SRT mittemoodustumise erandit. Kui kehtiv erand võimaldas paketina või SRT-na mitte käsitleda selliseid reisiteenuste kogumeid, kus vaid ühele teenusele lisati teine nö „väheoluline“ reisiteenus ehk selline teenus, mis ei moodusta „olulist osa reisiteenuste väärtusest“, siis muudatuse kohaselt täpsustatakse „olulise osa“ osatähtsus ja piiratakse seda kuni 25%-ni reisiteenuste kogumi väärtusest (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 3).
- Muudatuste kohaselt tuleb reisijatele anda selgem teave ettemaksude võtmise osas ja selle kohta, et lepingu lõpetamisel vältimatute ja erakorraliste asjaolude alusel on neil õigus saada tagasi kogu reisitasu (st reisikorraldaja ei tohi maha arvestada lepingu lõpetamistasu). Samuti tuleb anda selge teave, et reisikorraldaja on vastutav lepingu täitmise eest ja kõikide tagasimaksete eest (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 4 ja 6).
- Direktiivi ettepaneku kohaselt kehtestatakse reisijalt reisipakettide eest ettemaksude võtmise piirang, mis ei või olla suurem kui 25% paketi hinnast, välja arvatud juhul, kui reisikorraldajatel tekivad kulud, mis õigustavad suuremat ettemakset, näiteks seetõttu, et nad peavad tasuma lennufirmale ettemaksuna kogu piletihinna. Samuti täpsustatakse, et reisikorraldajad ei või nõuda kogusummat varem kui 28 päeva enne paketi algust. Ettemaksupiirang ei laieneks reisidele, mis broneeritakse vähem kui 28 päeva enne reisi, samuti pakettreiside kinkekaartidele (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 5).
- Kehtiva regulatsiooni kohaselt on reisijal täna õigus lõpetada pakettreisileping enne pakettreisi algust ilma lepingu lõpetamistasu maksmata, kui sihtkohas või selle vahetus läheduses esinevad vältimatud ja erakorralised asjaolud, mis mõjutavad olulisel määral pakettreisi teenuste osutamist või reisijate vedu sihtkohta. Seda reisija õigust soovitakse täiendada nii, et lisaks tänasele saab reisija õiguse ilma lõpetamistasuta lepingust taganeda ka juhul, kui vältimatud erakorralised asjaolud leiavad aset ka reisija elukohas või reisi lähtekohas ja need mõjutavad oluliselt reisi toimumist (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 7).
- Muudatustega lisatakse direktiivi selged reeglid vautšeritele, mida võib kasutada reisijale rahalise lepingutasu tagastamise asemel. Vautšeri kehtivus peab olema 12 kuud, mida võib pikendada üks kord poolte nõusolekul ja väärtus peab olema vähemalt võrdne tagasimakse summaga. Lisaks peab see olema ülekantav teisele reisijale ja kaetud ka reisikorraldaja tagatisega. Reisijatele tuleb enne vautšeri vastuvõtmist anda selge teave, et ta ei ole kohustatud vautšerit vastu võtma ja ta võib nõuda selle asemel raha tagastamist, st vautšerit lepingutasu tagastamise asemel võib kasutada vaid reisija nõusolekul (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 8).
- Muudatuste kohaselt peab ettevõtja maksejõuetuse olukorras tagatis võimaldama teha reisijatele tagasimaksed ka nende reiside eest, mis on ära jäänud osaliselt (kehtiva seaduse kohaselt täielikult) ettevõtja maksejõuetuse tõttu, samuti katma kasutamata vautšerid. Lisaks täpsustatakse, et tagasimaksed reisijatele peavad toimuma ilma põhjendamatu viivituseta, kuid hiljemalt 3 kuu jooksul (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 9).
- Muudatuste kohaselt antakse reisikorraldajale nõudeõigus teenusepakkujatelt raha tagasi saada 7 päeva jooksul. Kehtiva regulatsiooni kohaselt peab reisikorraldaja tagastama reisijale lepingu lõpetamise/taganemise korral kõik saadud maksed 14 päeva jooksul. Seda tähtaega ei muudeta. Kuna reisikorraldajad on üldjuhul maksed nende reiside eest tegelikele teenuseosutajatele juba edastanud, tekib reisikorraldajal selle muudatusega lepingu lõpetamise korral tagasinõudeõigus tegelike teenusepakkujate vastu raha tagastamiseks 7 päeva jooksul. Asjaolu, et reisikorraldajad saavad raha tagasi 7 päeva jooksul, võimaldab neil omakorda oma klientidele raha tagasi maksta kokku 14 päeva jooksul, nagu direktiiv ette näeb (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 12).
Millal jõustuvad muudatused?
Direktiiv jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada, millal direktiiv jõustub. Liikmesriigid peavad direktiivi siseriiklikusse õigusesse üle võtma hiljemalt 18 kuud peale direktiivi jõustumist.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 19. jaanuariks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille edastan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.