Mida arvad probleemtoodete tootjaid puudutavatest muudatustest jäätmeseaduses?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on kehtestada meetmed, millega välditakse ja vähendatakse jäätmete tekitamist ning jäätmete tekitamise ja käitlemise negatiivset keskkonnamõju.
Keda mõjutab?
- Põllumajandusplasti tootjaid, rehv tootjaid, mootorsõiduki tootjaid ja mootorsõiduki osade tootjaid
- Jäätmekäitlejaid, kes tegelevad jäätmete ladustamise või ohtlike jäätmete veo, taaskasutamise või kõrvaldamisega.
- Tootjate ühendusi ja probleemtoodetest tekkinud jäätmete käitlejaid
- Filtriga tubakatoote ja koos tubakatootega kasutamiseks turustatava filtri tootjaid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Rehvi tootjaid puudutavad muudatused
- Eelnõu kohaselt on rehv haagise, maastikusõiduki, mootorsõiduki, pukseeritava seadme rehv ja vahetatava pukseeritava seadeldise rehv. Rehvide alla kuuluvad ka romusõidukite alt pärit ja kasutuselt kõrvaldatud rehvid, mis on protekteeritud või korduskasutusse suunatud (eelnõu § 1 p 11).
- Võrreldes kehtiva seadusega laiendatakse termini „rehvi tootja“ määratlust ja lisatakse, et rehvi tootja on ka isik, kes laseb rehve Eestis turule iseseisva tootena „rehv“ või haagise, pukseeritava seadme, maastiku- või mootorsõidukiga koos (eelnõu § 1 p 6). Õigusselguse ja täpsema regulatsiooni eesmärgil laiendatakse rehvi tootja terminit ja luuakse sellega ühtne tootjavastutussüsteem. Seni kehtinud rehvi tootja termin määratles rehvi tootjana üksnes isikut, kes laseb rehve Eestis turule rehve iseseisva tootena. Rehvi tootja termini laiendamine loob ühtse tootjavastutussüsteemi, kus edaspidi saab kõik rehvid piiramata koguses vanarehvide kogumispunkti viia. Lisaks ei pea tootjad enam enne veenduma, et tasuta ei võetaks vastu vanarehve romusõidukite töötlemisega tegelevalt hooldustöökojalt
Mootorsõiduki tootjaid puudutvad muudatused
- Plaanitava muudatuse kohaselt on edaspidi mootorsõiduki tootja isik, kes suunab Eesti turule M1 (reisijateveoks ettenähtud mootorsõiduk, millel on lisaks juhtistmele kõige rohkem kaheksa istekohta), N1 (kaubaveoks ettenähtud sõiduk, mille suurim mass ei ületa 3,5 tonni) ja L2e (kolmerattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus ei ületa 45 km/h ja mille sädesüütega sisepõlemismootori töömaht ei ületa 50 cm3 või muu sisepõlemismootori suurim kasulik võimsus ei ületa 4 kW või mille elektrimootori suurim püsi-nimivõimsus ei ületa 4 kW) kategooria sõidukeid. Lisaks lisatakse tootja terminile klausel, et mootorsõiduki tootja on isik, kes laseb mootorsõidukeid turule mis tahes müügiviisil (eelnõu § 1 p 5). Kehtiva seaduse kohaselt on tootja see, kes toob tooted Eestisse sisse.
- Edaspidi on mootorsõiduki osade tootja isik, kes suunab Eesti turule M1, N1 ja L2e kategooria sõidukite osasid (eelnõu § 1 p 7). Kehtivas jäätmeseaduses ei ole täpsustatud, millistele mootorsõidukite osadele kohaldub mootorsõidukite tootjavastutus. Lisaks lisatakse tootja terminile klausel, et mootorsõidukite osade tootja on isik, kes laseb mootorsõidukite osasid turule mis tahes müügiviisil.
- Õigusselguse huvides täpsustatakse, et tootjavastutuse alla kuuluvad mootorsõidukid, mis on M1, N1 ja L2e kategooria sõidukid ja mootorsõidukite osade alla kuuluvad M1, N1 ja L2e kategooria sõidukite osad. Rehvi tootja termini laiendamisega ei kuulu mootorsõidukite ja mootorsõidukite osade hulka enam rehvid (eelnõu § 1 p 10).
Põllumajandusplasti tootjaid puudutavad muudatused
- Muudatustega täpsustatakse põllumajandusplasti tootja terminit. Tootja terminile lisatakse klausel, et põllumajandusplasti tootja on isik, kes laseb põllumajandusplasti turule mis tahes müügiviisil (eelnõu § 1 p 7). Kehtiva seaduse sõnastus kohaselt tootja toob tooted Eestisse sisse.
Filtriga tubakatoodete tootjaid puudutavad muudatused
- Filtriga tubakatoote ja koos tubakatootega kasutamiseks turustatava filtri tootja peab kandma asjaomastesse avalikesse kogumissüsteemidesse äravisatud toodete kogumise, sealhulgas taristu ja selle käitamise ning nende jäätmete edasise veo ja käitlemise kulud (eelnõu § 1 p 13).
Jäätmekäitlejaid puudutavad muudatused
- Muudatustega säilitatakse praegune jäätmete ladustamiseks keskkonnakaitseloa ning ohtlike jäätmete taaskasutamiseks või kõrvaldamiseks jäätmeloa taotlemisel nõutud kindlustus- ja garantiisüsteem, ent selles tehakse muudatusi. Näiteks muutub tagatise kohustuse täitmine paindlikumaks, laiendatakse tagatise liike ja luuakse jäätmete ladustamiseks keskkonnakaitseluba omavatele isikutele võimalus kasutada ühe rahalise tagatise liigina deposiiti ehk selleks määratud kontole makstud tagatissummat (eelnõu § 1 p 22).
Kõiki probleemtoodete toojaid puudutavad muudatused
- Eelnõu sätestab, et turul kättesaadavaks tegemine jäätmeseaduse tähenduses on majandus- või kutsetegevuse korras toote tasu eest või tasuta tarnimine Eesti turule toote turustamiseks, tarbimiseks või kasutamiseks teistele isikutele (eelnõu § 1 p 8).
- Muudatustega sätestatakse, et kollektiivse vastutuse kohaselt on igal probleemtoote tootjal ja tootjate ühendusel, kes on kogunud ja nõuetekohaselt ringlusse võtnud või taaskasutanud probleemtoodetest tekkinud jäätmeid rohkem kogusest, mis on võrdeline tema turuosaga seda liiki probleemtoote turul, on õigus nõuda teiselt tootjalt või tootjate ühenduselt, kes on probleemtoodetest tekkinud jäätmeid kogunud ja nõuetekohaselt ringlusse võtnud või taaskasutanud vähem kogusest, mis on võrdeline tema turuosaga seda liiki probleemtoote turul, kogumise, ringlussevõtu või taaskasutamise ning kõrvaldamise kulude hüvitamist ulatuses, mis tagab jäätmekäitluskulude jagamist võrdeliselt tootja või tootjate ühenduse turuosaga seda liiki probleemtoodete turul. (eelnõu § 1 p 16).
Millal jõustuvad muudatused?
Seadus jõustub üldises korras. Hetkel ei ole teada, millal seadus jõustub,
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 13. novembriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille edastan kliimaministeeriumile.