Mida arvad raamistikust, mis puudutab globaalse miinimummaksu deklaratsioonide vahetamist liikmesriikide vahel?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on tagada toimiv raamistik pädevate asutuste vaheliseks teabevahetuseks (EL) 2022/2523 ehk hargmaiste ettevõtete kontsernide ja suurte riigisiseste kontsernide ülemaailmse madalaima maksustamistaseme tagamise direktiivi kohaldamisel. Muudatused aitavad lihtsustada ettevõtjate aruandlusnõudeid.
Mis on hargmaiste ettevõtete kontsernide ja suurte riigisiseste kontsernide ülemaailmse madalaima maksustamistaseme tagamise direktiiv?
Direktiivi eesmärk on tagada, et suured hargmaiste ettevõtete kontsernid maksavad miinimummaksu tulult, mida nad teenivad igas jurisdiktsioonis, kus nad tegutsevad. Seega direktiivi eesmärk on tagada, et suured hargmaised kontsernid maksavad kogu maailmas tulumaksu alammääras 15%. Lisaks näeb direktiiv ette lisamaksu kohustuse, mis rakendub, kui hargmaiste ettevõtete kontserni kuuluvate üksuste tegelik maksumäär, mis arvutatakse jurisdiktsioonis ühtsena, langeb allapoole 15% minimaalset maksumäära. Sellisel juhul tuleb iga selle jurisdiktsiooni kontserni kuuluva üksuse puhul tasuda lisamaksu, et viia selle jurisdiktsiooni tegelik maksumäär miinimumini. Selle tulemusel saadud lisamaksu nõutakse üldjuhul hargmaise ettevõtte lõpliku emaüksuse jurisdiktsioonis.
Keda mõjutab?
Direktiivi (EL) 2022/2523 kohaldamisalasse kuuluvad hargmaiste ettevõtete kontsernid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Plaanitavate muudatuste kohaselt muudetakse maksustamisalase halduskoostöö direktiivi nii, et sinna luuakse globaalse miinimummaksu lisamaksu deklaratsioonide vahetamise raamistik. Muudatuste tulemusel saavad liikmesriigid ainult selle teabe, mida nad vajavad vastavalt oma rollile rahvusvahelises kontsernis. Hetkel reguleerib maksustamisalase halduskoostöö direktiiv üleüldiselt seda, mille alusel teevad liikmesriigid omavahel koostööd, et vahetada makse käsitlevat teavet, mis eeldatavasti on oluline asjaomaste liikmesriikide haldamiseks ja siseriiklike õigusnormide jõustamiseks.
Muudatuste kohaselt peavad liikmesriigid võtma vajalikud meetmed, et võimaldada ELi maksuresidendist hargmaiste ettevõtete kontsernide aruandvatel üksustel esitada lisamaksu deklaratsioon 15 kuu jooksul alates aruantava majandusaasta viimasest päevast, välja arvatud esimesel aruantaval majandusaastal, mil deklaratsioon esitatakse hiljemalt 18 kuud pärast aruantava majandusaasta viimast päeva (artikkel 1 lg 2 p 1).
Pärast seda, kui lisamaksu deklaratsioon on liikmesriigile esitatud, saadab selle liikmesriigi pädev asutus aruande asjakohased osad teiste asjaomaste liikmesriikide asjaomastele pädevatele asutustele. Pädevad asutused edastavad lisamaksu deklaratsioonid järgmisel viisil (teabe levitamise meetod) (artikkel 1 lg 2 p 2):
hargmaiste ettevõtete kontserni lõpliku emaüksuse liikmesriik saab täieliku lisamaksu deklaratsiooni;
kõik rakendavad liikmesriigid saavad lisamaksu deklaratsiooni täispika üldosa;
liikmesriigid, kes kohaldavad ainult tingimustele vastavat riigisisest lisamaksu ja kus asuvad hargmaiste ettevõtete kontserni kuuluvad üksused, saavad lisamaksu deklaratsiooni üldosa asjakohased osad;
liikmesriigid, kellel on (EL) 2022/2523 direktiivi alusel maksustamisõigus, saavad jurisdiktsiooniga seotud konkreetsed jaotised.
Muudatuste kohaselt tuleb liikmesriigi pädeval asutusel lisamaksu deklaratsiooni asjakohased osad edastada teiste asjaomaste liikmesriikide asjaomastele pädevatele asutustele võimalikult kiiresti ja igal juhul mitte hiljem kui kolm kuud pärast kõnealusel aruantaval majandusaastal deklaratsiooni esitamiseks ette nähtud tähtaega (artikkel 1 lg 2 p 3). Erandina on sätestatud, et esimesel tegevusaastal tuleb liikmesriigi pädeval asutusel aruannete esitamise tähtaega pikendada kuue kuuni alates nende kättesaamise kuupäevast, et võtta arvesse võimalikke viivitusi uues teabevahetussüsteemis (artikkel 1 lg 11 p 3).
Teabe edastamiseks teiste liikmesriikide pädevatele asutustele kasutab liikmesriigi pädev asutus elektroonilist standardvormi, mille komisjon kehtestab rakendusaktiga (artikkel 1 lg 2 p 5).
Kui liikmesriigi pädeval asutusel on põhjust arvata, et teavet, mis on lisamaksu deklaratsioonis esitatud teise liikmesriigi jurisdiktsioonis asuva lõpliku emaüksuse või määratud aruande esitava üksuse kohta, tuleb parandada, teavitab ta sellest kõnealuse teise liikmesriigi pädevat asutust. Deklaratsiooni saatnud liikmesriigi pädev asutus peaks viivitamata võtma asjakohaseid meetmeid, et saada aruande esitanud üksuselt parandatud maksudeklaratsioon ja vahetada seda liikmesriikide asjaomaste pädevate asutustega. (artikkel 1 lg 4 p 1)
Millal jõustuvad muudatused?
Direktiiv jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada, millal direktiiv jõustub.
Plaanitavate muudatuste kohaselt peavad liikmesriigid võtma vastu ja avaldama direktiivi järgimiseks vajalikud õigusnormid hiljemalt 31. detsembriks 2025
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 27. jaanuariks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.