13.05.2021
Mida arvad töötajate tervisekontrolle puudutavate muudatuste kohta?
Sotsiaalministeerium kavatseb muuta töötervishoiu ja tööohutuse seadust, et parandada töötervishoiuteenuse kvaliteeti. Kavatsus sisaldab tööandjatele nii positiivseid muudatusi kui ka neid, mis suurendavad tööandjate kulusid töötervishoiuteenusele. Avalda kavatsuse kohta arvamust hiljemalt 27. maiks.
Keda puudutab?
Kõiki tööandjaid.
Mis on eesmärk?
Tõsta töötervishoiuteenuse kvaliteeti ning suurendada töötervishoiuarstide ja perearstide koostööd tööga seotud haigestumise diagnoosimisel ja ravil.
Mis muutub?
- Tööandja peab hakkama tellima mahukamat töötervishoiuteenust. Kui täna on tööandjal kohustus tellida vaid töötajate tervisekontroll, siis edaspidi on kohustuslik osta teenust, mis koosneb sellest, et töötervishoiuarst:
- analüüsib ettevõtet tervikuna (nt töötajate haigestumise ja puudumise statistikat, üldisi tervisenäitajaid, enam levinud tervisprobleeme, küsitleb töötajaid ja tööandjat jne). Pärast analüüsi otsustab, kes ja millist tervisekontrolli vajab.
- külastab ettevõtet vastavalt vajadusele, lähtudes ettevõtte töökeskkonna ohuteguritest ja ettevõtte eripäradest. Osapooled saava kokku leppida, millist töökeskkonda ja millise regulaarsusega külastama peab.
- teeb töötajate tervisekontrolli ja seejärel
- koostab ettevõtte terviku analüüsi, kus toob välja oma otsused (tööandjale täitmiseks kohustuslikud) ja teeb ettepanekud (soovituslikud), kuidas muuta töökeskkonda ja töökorraldust,
- konsulteerib tööandjat, kuidas paremini kohandada töökeskkonda.
- Kutsehaiguseks on edaspidi ka haigus, mida põhjustas psühosotsiaalne ohutegur, nt ebavõrdne kohtlemine, monotoonne töö, kiusamine ja ahistamine tööl, töötaja võimetele mittevastav töö jm. See tähendab mh seda, et kui töötervishoiuarst tuvastab, et töötajal on selline kutsehaigus, siis tööandjal võib tekkida kohustus töötajale tekkinud kahju hüvitamiseks.
- Selleks, et töötervishoiuarsti teenus oleks kättesaadavam ka kaugemates ja väiksemates piirkondades, tekib võimalus, et töötervishoiuarst saab minna teenust osutama teiste arstide ruumidesse (nt mõne perearsti ruumi), kus tal endal muidu tegutsemiskohta ei ole. See on poolte kokkuleppe küsimus ja teistel arstidel pole siiski kohustust töötervishoiuarsti oma ruumidesse lubada.
- Lisaks antakse töötervishoiuõdedele rohkem võimalusi (nt saavad teha teatud analüüse jm), sest arste on piiratud arv. Tervisekontrolli otsuse tegemine ja kutsehaiguse diagnoosimine jääb siiske arsti pädevusse.
- Tervisekontrolli otsused muutuvad digitaalseks ja ka otsuste vorm muutub selgemaks. See projekt on juba töös ja tulevikus jõuavad tervisekontrolli otsused tööelu infosüsteemi kaudu tööandjale. Jääb ära paberdokumentide edastamine ja säilitamine.
- Töötervishoiuarstid saavad tööga seotud haigestumiste diagnoosimiseks riigipoolse rahastuse. Lisaks saavad erinevad arstid võimaluse omavahel e-konsulteerida.
Millal muudatused kehtima hakkavad?
Hetkel on tegemist alles muudatuste väljatöötamise kavatsusega, kuid plaani kohaselt võiksid need kehtima hakata 2022. aasta teises pooles.
Anna teada, mida arvad kavandatavatest muudatustest. Arvamuse avaldamiseks palun vasta hiljemalt 27. maiks lühikesele küsitlusele SIIN. Ettevõtjatelt saadud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukohad ja saadan need sotsiaalministeeriumile.