Mida arvad vabatahtlikust süsiniku eemaldamise sertifitseerimisest?
Mis on muudatuste eesmärk?
-
Standardiseerida selge ja usaldusväärse sertifitseerimisraamistiku loomiseks vajalikud seire-, aruandlus- ja tõendamismetoodikad, et arendada süsinikuturge ning võidelda rohepesu vastu.
-
Kiirendada tõendatavate ja kõrgekvaliteediliste süsiniku eemaldamise viiside kasutuselevõttu avaliku ja erasektori rahastamise kaudu.
-
Luua maavaldajatele paremaid teabe-, andmehaldus- ja kohandatud nõustamisteenuseid, mis hõlmavad süsiniku sidumist nii maismaa- kui ka veeökosüsteemides.
-
Julgustada tööstusi, põllu- ja metsamehi võtma kasutusele tõhusaid süsiniku eemaldamise lahendusi.
Keda muudatused mõjutavad?
Muudatused mõjutavad eeskätt ettevõtjaid, kes tegutsevad LULUCF sektoris ehk maakasutuse ja metsandusega seotud valdkondades.
Mis on ettepanekuga ette nähtava uue süsteemi peamine sisu?
-
Ettepanek kohaldub erinevatele süsiniku eemaldamise praktikatele.
-
Alaline ladustamine - näiteks bioenergia koos süsiniku püüdmise ja ladustamisega ning atmosfäärist süsiniku püüdmine ja selle säilitamine
-
Süsinikupõllundus - näiteks taasmetsastamine, agrometsandus, turbaalade taastamine, süsiniku sidumine mulda
-
Süsiniku talletamine pikaajalistes toodetes - näiteks puitmaterjalide kasutamine ehitusel, süsiniku püüdmine ja kasutamine.
-
-
Ettepanekuga ette nähtava uue süsteemi järgimine on täielikult vabatahtlik kõigile (vt ettepaneku artikkel 1). See tähendab, et süsinikukrediitide väljastamisel võib lähtuda ettepanekus sätestatust, ent võib ka lähtuda muudest süsinikukrediitide väljastamist reguleerivatest eeskirjadest.
-
Süsiniku eemaldamine on nõuetele vastav, kui see täidab kõiki järgnevaid kriteeriume:
-
Süsiniku eemaldamise tegevusel peab olema positiivne netomõju (vt ettepaneku artikkel 4). Lihtsustatult öeldes tähendab see, et süsiniku eemaldamise protsessi käigus keskkonda paiskuva süsiniku kogus ei tohi olla eemaldatava süsiniku kogusest suurem. Näiteks turbaalal veetaseme tõstmise käigus maapinnas hoitav süsinik peab kaaluma üles süsiniku eemaldamise tegevuseks kasutatavate masinate heitkogused või maakasutuse kaudse muutuse heitkogused, mis võib põhjustada süsinikuheidet. Positiivse netomõju arvutamiseks kehtestab komisjon baastaseme, mis arvestab optimaalset orgaanilise süsiniku sisaldust erinevat tüüpi muldade puhul erinevates kliimavööndites (vt ettepaneku artikkel 4). Eesmärk on tekitada sama tüüpi kliimavööndis olevate sama tüüpi muldade võrreldavus (sh arvestades sarnast eksponeeritust sotsiaalsetele, majanduslikele, keskkonna- ja tehnoloogilistele tingimustele), et tagada juba kestlikult majandanud põllumaade arvestamine. Kui maavaldaja on viinud mulla orgaanilise süsiniku varu sellest optimaalsest baasjoonest kõrgemale, siis tekib tal ettepaneku kohaselt võimalus teenida lisatulu süsinikukrediitide müügiga (vt ettepaneku artikkel 4).
-
Süsiniku eemaldamisel peab olema lisanduv mõju (vt ettepaneku artikkel 5). See tähendab, et süsiniku eemaldamise tagajärjeks ei peaks olema süsiniku ühekordne vähenemine, vaid see peaks ära hoidma ka süsiniku koguse juurdekasvu tulevikus. Samuti peab süsiniku koguse vähenemine olema suurem, kui seda näevad ette riigis kehtivad kohustuslikud eeskirjad ning süsiniku eemaldamine ei tohi toimuda ilma sertifitseerimisest tuleneva rahalise stiimulita.
-
Süsiniku eemaldamine peab olema orienteeritud selle pikaajalisele ladustamisele (vt ettepaneku artikkel 6). Süsiniku eemaldamise läbiviijad peavad ära hoidma süsiniku vabanemise ladustamiskohast monitooringuperioodi jooksul. Süsiniku vabanemise korral sel perioodil on süsiniku eemaldamise läbiviijad selle eest täiel määral vastutavad.
-
Süsiniku eemaldamise tegevused peavad olema kestlikud (vt ettepaneku artikkel 7). See tähendab, et need tegevused ei tohi mõjuda kahjulikult kliimamuutustega kohanemisele, vee- ja mereressurssidele, ringmajandusele üleminekule, reostuse tekke ennetamisele ja looduslikule mitmekesisusele.
-
-
Sertifitseerimise läbiviimiseks tuleb läbida järgnevad kolm etappi:
-
Süsiniku nõuetekohast eemaldamist peab tõendama sõltumatuks kolmandaks osapooleks olev audiitor (vt ettepaneku artikkel 10).
-
Sertifitseerimine peab põhinema usaldusväärsetel sertifitseerimisskeemidel, millel peab olema usaldusväärne juhtimissüsteem (vt ettepaneku artikkel 11) ja millele on komisjon andnud hiljemalt süsiniku eemaldamisele eelneva aasta 30. aprilliks oma tunnustuse (vt ettepaneku artikkel 13).
-
Süsiniku eemaldamine tuleb registreerida avalikus registris, et hoida ära süsiniku eemaldamise topeltarvestamist (vt ettepaneku artikkel 12).
-
-
Sertifitseerimise täpsema korra kehtestab komisjon delegeeritud aktidega.
Millal muudatused jõustuvad?
Muudatused jõustuvad ettepaneku kohaselt kahekümnendal päeval pärast nende avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Muudatuste täpne jõustumisaeg ei ole hetkel teada.
Anna teada, mida arvad kavandatavast uuest süsteemist. Tagasisidet ootan hiljemalt 13. veebruariks e-posti aadressil kaspar@koda.ee. Ettevõtjatelt saabunud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan keskkonnaministeeriumile.