Mida arvad välistööjõuga seotud plaanitavatest muudatustest?
Mis on eesmärk?
Muudatuste peamine eesmärk on viia 11 siseministri määrust kooskõlla plaanitavate välismaalaste seaduse muudatusega, samuti ajakohastatud menetluspraktika ja muutunud julgeoleku vajadustega ning tagada viisa, elamisloa ja välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreerimise taotluste sujuv menetlemine haldusorganis.
Keda mõjutab?
Plaanitavad muudatused puudutavad tööandjaid, kes kasutavad või soovivad edaspidi kasutada välistööjõudu.
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
1) Välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreerimisega seotud muudatused
- Kehtiva regulatsiooni kohaselt peab lühiajalise Eestis töötamise registreerimise taotlus olema täidetud eesti, inglise või vene keeles, kuid edaspidi saab seda teha üksnes eesti või inglise keeles (eelnõu § 11 punkt 3).
- Tööandjale lisandub eelnõuga kohustus esitada lühiajalise Eestis töötamise registreeringu taotlemisel politsei- ja piirivalveametile välismaalase elulooandmed (eelnõu § 11 punkt 16). Nende andmete esitamist ei nõuta, kui andmed on esitatud varasemalt välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreerimise, pikaajalise viisa või elamisloa taotlemisel ja need ei ole muutunud (eelnõu § 11 punkt 19).
- Lisaks näeb eelnõu ette, et tööandja peab edaspidi esitama välismaalase Eestis töötamist tõendava dokumendi (eelnõu § 11 punkt 4). Selleks võib näiteks olla tööleping, tööandja kinnitus siduva tööpakkumise osas, võlaõiguslik leping.
- Eelnõu kohaselt tuleb välismaalasel edaspidi esitada andmed teise Euroopa Liidu või Schengeni konventsiooni liikmesriigi kehtiva viisa või elamisloa omamise kohta, sealhulgas viisa või elamisloa liik ja kehtivusaeg ning väljaandja riik (eelnõu § 11 punkt 17). Muudatus on vajalik, kuna aitab nii tööandjal kui ka politsei- ja piirivalveametil ennetavalt kindlaks teha, kas Eestisse tööle tulla soovival välismaalasel on juba Eestisse saabumiseks ja siin ajutiseks viibimiseks seaduslik alus.
- Kui ettevõte taotleb välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreerimist kasvuettevõttes, siis eelnõu kohaselt võib selline ettevõte olla lisaks Eestis registreeritud äriühingule ka välismaa äriühingu Eestis registreeritud filiaal, kui ta vastab välismaalaste seaduses sätestatud tingimustele (eelnõu § 4). Varasemalt ei loetud filiaali kasvuettevõtteks.
2) Pikaajalise viisa taotlemisega seotud muudatused
- Eelnõu näeb ette, et pikaajalise viisa taotlus tuleb esitada eesti või inglise keeles (eelnõu § 6 punktid 1 ja 3). Kehtiva määruse kohaselt võib taotlus olla ka vene keeles.
- Pikaajalise viisa taotlemisel on välismaalasel edaspidi kohustus esitada Eestis viibimise ajal piisavate rahaliste vahendite olemasolu tõendavad dokumendid, sealhulgas tõend taotleja sissetulekute kohta taotluse esitamisele vahetult eelnenud kolme kuu jooksul, millest nähtub vähemalt sissetuleku suurus, regulaarsus ja allikad (eelnõu § 6 punkt 4).
- Lisaks tuleb edaspidi pikaajalise viisa taotlemisel esitada reisipileti broneering Eestisse või muu transpordivahendi kasutamist tõendav dokument (eelnõu § 6 punkt 5).
- Eelnõu kohaselt tuleb esitada ka dokument pikaajalise viisa taotleja välisriigis kriminaalkorras karistamise kohta (eelnõu § 6 punktid 5 ja 26). Selle dokumendi esitamine on vajalik, et haldusorganil oleks võimalik hinnata taotlejaga seonduvaid asjaolusid tervikuna. Praegu peab välismaalane esitama andmed kriminaalkorras karistamise kohta üksnes elamisloa taotlemisel.
- Tulenevalt muutunud julgeolekuolukorrast on haldusorganil vaja veenduda, et Eestisse saabuvad välismaalased ei kujutaks ohtu riigi julgeolekule või avalikule korrale. Seetõttu tuleb edaspidi esitada ka andmed ajateenistuses, relvajõududes, kaadrisõjaväelasena või luure- või julgeolekuteenistuses teenimise ja töötamise kohta (eelnõu § 6 punktid 16, 26, 27). Kui välismaalane on eelnevalt nimetatud dokumendid esitatud varasemalt pikaajalise viisa taotlemisel ja dokumentides kajastatud asjaolud ei ole muutunud, siis ei tule neid uuesti esitada. Neid dokumente ei ole vaja esitada ka siis, kui taotleja on NATO liikmesriigi kodanik (eelnõu § 6 punkt 16).
- Eelnõu kohaselt tuleb pikaajalise viisa taotlemisel esitada andmed taotleja õppimise, töötamise ja muude oluliste asjaolude kohta (eelnõu § 6 punkt 22). Praegu tuleb välismaalasel esitada üksnes andmed oma viimase tööandja või õppeasutuse kohta.
- Välismaalane peab edaspidi pikaajalise viisa taotlemisel esitama andmed ka selle kohta, kas taotlejal on lähedasi sugulasi või perekonnaliikmeid (eelnõu § 6 punktid 23 ja 27). Kehtiva korra kohaselt peab taotleja esitama oma perekonnaliikmete andmed tähtajalise elamisloa taotlemisel.
- Pikaajalise viisa taotleja peab eelnõu kohaselt esitama ka oma sotsiaalmeedia konto andmed (eelnõu § 6 punkt 23).
- Kui välismaalane taotleb või omab viisat kaugtöö tegemiseks asukohast sõltumatu töötajana (diginomaad), siis väheneb piisavate rahaliste vahendite määr 0,75-kordselt toimetulekupiirilt 0,60-kordse toimetulekupiirini iga Eestis viibitava päeva kohta (eelnõu § 6 punkt 34). Kehtiv sissetuleku nõue on saanud oluliseks takistuseks diginomaadide Eestisse tulekukul.
- Eelnõu näeb ette, et siseministeeriumi valitsemisala asutus kooskõlastab viisa andmise või jätab viisa andmise kooskõlastamata praeguse 3 tööpäeva asemel 5 tööpäevaga (eelnõu § 8 punkt 1). Lisaks on lubatud seda tähtaega üks kord pikendada pikaajalise viisa puhul kuni viie tööpäeva võrra ja lühiajalise viisa puhul kuni kolme tööpäeva võrra (eelnõu § 8 punkt 2).
3) Tähtajalise elamisloa taotlemise ja pikendamisega seotud muudatused
- Tähtajalise elamisloa ja tähtajalise elamisloa pikendamise taotlust saab edaspidi esitada eesti ja inglise keeles, aga mitte enam vene keeles (eelnõu § 7 punkt 2).
- Töötamise eesmärgil tähtajalise elamisloa taotlemisel tuleb välismaalasel esitada Eestis töötamist tõendav dokument (eelnõu § 7 punktid 13). Selliseks dokumendiks võib näiteks olla tööleping, tööandja kinnitus siduva tööpakkumise osa, võlaõiguslik leping.
- Eelnõu näeb ette, et tööandja ei pea enam politsei- ja piirivalveametile eraldi edastama töötukassa luba, vaid amet saab vajalikud andmed tänu riiklike andmekogude andmevahetusele (eelnõu § 7 punktid 14, 20, 25). Muudatus vähendab tööandjate halduskoormust ja riigiasutuste töökoormust ning muudab taotlemise kõikide jaoks lihtsamaks ja mugavamaks. Muudatus on planeeritud jõustuma 1. jaanuaril 2029, kui on valminud vastavad andmevahetuslahendused.
- Vähemalt 14-aastane taotleja peab eelnõu kohaselt esitama tähtajalise elamisloa taotlemise korral dokumendi taotleja välisriigis kriminaalkorras karistamise kohta (eelnõu § 7 punkt 34). Selline dokument kehtib elamisloa taotluse esitamisest kuus kuud dokumendi välja andmise päevast arvates. Dokumenti ei pea esitama, kui taotleja on selle esitanud varasemalt pikaajalise viisa või elamisloa taotlemisel ja dokumendis kajastatud asjaolud ei ole pärast pikaajalise viisa või elamisloa taotluse esitamist muutunud.
- Eelnõu pikendab tähtajalise elamisloa taotluse läbivaatamise aega ühe kuu võrra. Edaspidi vaatab politsei- ja piirivalveamet taotluse läbi ning teeb otsuse tähtajalise elamisloa andmise või selle andmisest keeldumise kohta kolme kuu jooksul (eelnõu § 7 punkt 38).
- Muudatuse kohaselt tuleb tähtajalise elamisloa taotlemisel välismaalasel esitada andmed ka sotsiaalmeedia konto kohta (eelnõu § 7 punkt 63).
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
Eelnõu kohaselt jõustuvad muudatused erineval ajal (eelnõu § 12). Osad muudatused jõustuvad üldises korras ehk kolmandal päeval pärast nende avaldamist Riigi Teatajas. Osad muudatused jõustuvad 2026. aasta 1. jaanuaril, mõned muudatused ka 2028. ja 2029. aasta 1. jaanuaril.
Anna teada, kas ja milliseid muudatusi tuleks teha siseministri määruste muutmise eelnõus. Vastust ootan hiljemalt 6. märtsiks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan siseministeeriumile.