Plaanitavad muudatused veose kinnitamise nõuetes
Mis on eelnõu eesmärk?
Määruses sätestatud veose paigutamise, kinnitamise ja katmise nõuete eesmärk on vähendada veose vedamisest tulenevaid ohte ja kahjusid, eriti inimese elule ja tervisele.
Keda mõjutab?
Kõiki ettevõtjaid, kes puutuvad kokku logistilise protsessiga maanteel (logistikud, veoettevõtjad, veotellijad, kaubasaatja, kaubasaajad).
Mis on olulisemad muudatused?
Autoveoseaduse mõistes on kõigil logistilise protsessi osalistel, sealhulgas pakkijatel, laadijatel, veoettevõtjatel ja autojuhtidel, oma osa selle tagamisel, et veos oleks nõuetekohaselt pakitud ja laaditud sobivale sõidukile.
Siiani kehtinud määrus reguleeris üksnes ettevõtluses toimuvatel kaubavedudel veose paigutamist, katmist ja kinnitamist. Kuna liikluses ei osale ainult ettevõtjate veosed, vaid väga palju ka füüsiliste isikute igapäevaveosed, siis reguleerib alates 01. juunist 2018 veoseveo nõudeid liiklusseadus ja selle alusel antavad määrused ning need kohalduvad kõigile isikutele: nii ettevõtjatele kui igapäevasõite tegevatele füüsilistele isikutele.
Nõuete täitmise eest on vastutav autojuht, kui vedu toimub liiklusseaduse alusel. Kui vedu toimub autoveoseaduse alusel, siis on nende nõuete eest vastutav saatja, või kui veolepingu kohaselt paigutab, kinnitab või katab veose veoseveo korraldaja, siis veoseveo korraldaja. Vastavalt sellele jaotusele toimub ka nõuetele järelevalve teostamine.
Veose paigutamine, kinnitamine ja katmine peab vastama järgmistele standarditele (ei ole eesti keeles kättesaaadavad) või nendega samaväärsetele väärtustele:
EN 12195-1:2010 Sidemetetugevuse arvutamine
EN 12640 Sidumisvahendite kinnituskohad
EN 12642 Sõiduki kere tugevus
EN 12195-2:2010 Sünteetilistest kiududest valmistatud võrksidemed
EN 12195-3:2010 Kettside
EN 12195-4:2010 Terastross-side
Veose kinnitamise nõuded
- Veos peab olema kinnitatud sõidukile viisil, mis välistaks teekonna vältel mistahes sündmuse korral veose liikuma hakkamise.
- Veose paigutamise, kinnitamise ja katmise nõuded peavad olema täidetud ka pärast koorma ümberpaigutamist. Liiklusohutuse aspektist on oluline, et koorem ei oleks paigutatud ja kindlalt kinnitatud ainult esmakordsel laadimisel, vaid ka kogu jaotus- või kokkuveo vältel.
- Erinevatel veose vedamise vahenditel on erinevad omadused ja seetõttu tuleb alati lähtuda konkreetsest juhtumist.
- Transpordis kasutatakse veose kinnitamiseks ka vahendeid, mida ei ole standardiseeritud, aga mida kasutatakse mingite veoseliikide transpordil. Näidetena võib tuua tõkestuspostid, tõkestuslatid, tõkkeseinad, nurgatalad, nurgakaitsed jne. Sellistel juhtudel tulebki lähtuda tootja nõuetest.
- Lisaks peab saatja või tema puudumisel juht olema enne veose sõidukile paigutamist, kinnitamist ja katmist teadlik eelnõus loetletud punktidest. Autoveoseaduse § 34 lg 3 järgi peab saatja veose paigutama, kinnitama ja katma, kuid sama paragrahvi lõike 5 järgi võib see veolepingu järgi olla ka keegi teine. Sellisel juhul peab see keegi teine olema teadlik nendest loetletud punktidest.
Millal määrus jõustub?
Määrus jõustub 3. päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 15. novembriks e-posti aadressile merike.koppel[at]koda.ee. Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.