03.06.2019
Riik plaanib lihtsustada keskkonnalubade menetlust
Keskkonnaministeerium on koostanud eelnõu, mille eesmärk on vähendada keskkonnalubade menetlemisega seotud bürokraatiat, suurendada õigusselgust ning võimaldada keskkonnalubade haldamist keskkonnaotsuste infosüsteemis (KOTKAS).
Keda mõjutab?
Muudatused avaldavad mõju peamiselt keskkonnalubade omajatele ja taotlejatele.
Mis on olulisemad muudatused?
Jäätmeseaduses
- Tunnistatakse kehtetuks jäätmeloa omamise kohustus juhul, kui toimub kohaliku omavalitsuse üksuse korraldatud olmejäätmete vedu või olmejäätmete vedu majandus- või kutsetegevusena. Edaspidi on selliseks tegevuseks vajalik jäätmekäitlejana registreerimine Keskkonnaametis.
- Lisaks ei nõuta enam jäätmeloa taotlemist iga maakonna kohta eraldi.
- Täpsustatakse jäätmeloa taotluse andmekoosseisu. Edaspidi tuleb taotluses välja tuua käideldavate jäätmete mahud, mida kavatsetakse jäätmekäitluse ajal ladustada, et loa andja saaks hinnata, kas tegevus on ka ajalises perspektiivis jätkusuutlik, või on risk, et väheväärtuslik osa jäätmeid võib jääda käitlemata.
- Kaotatakse nõue, et jäätmeluba antakse kuni 5 aastaks. Edaspidi antakse keskkonnaluba tähtajatult.
- Loa andjale antakse õigus jätta jäätmeloa muutmise taotluse läbi vaatamata, kui loa omajal on eelmise kalendriaasta jäätmearuanne tähtpäevaks esitamata.
- Loa andja võib jäätmeloa kehtetuks tunnistada, kui loa omaja ei ole esitanud jäätmearuannet tähtajaks.
- Loobutakse ohtlike jäätmete käitluslitsentsi nõudest. Edaspidi on ohtlike jäätmete käitluslitsentsi andmise spetsiifilised eeltingimused (tagatise või kindlustuse ning vastutava isiku asjakohase koolituse ja pädevuse nõuded) sätestatud ohtlike jäätmete käitlemiseks vajaliku jäätmeloa taotluse nõuete juures.
- Enne muudatuste jõustumist välja antud tähtajaline jäätmeluba, registreerimistõend ja ohtlike jäätmete käitluslitsents kehtib kuni selle muutmiseni, kehtetuks tunnistamiseni või selles märgitud kehtivusaja lõpuni. Pooleliolevas menetluses jäätmeloa või registreerimistõendi taotlused menetletakse edasi uute nõuete kohaselt.
Maapõueseaduses
- Laiendatakse kaevandamisloa alusel lubatavate tegevuste loetelu.
- Edaspidi on kaevandamisloa omajal loa alusel õigus eemaldada mäeeraldise teenindusmaal väljaspool mäeeraldise piire kivimit või setendit ka muude kaevandamiseks vajalike tehnorajatiste rajamiseks (nt ladude põhjade ettevalmistamine, kaablite süvendite rajamine jms).
- Lisaks võib allmaakaevandamisel mäeeraldise lamamisse ja lasumisse rajada tehnorajatisi veekõrvalduse, ventilatsiooni, elektrivarustuse ja kaevandamise ohutuse tagamiseks.
- Kaevandamisloa alusel on edaspidi õigus eemaldada ka mäeeraldise teenindusmaal väljaspool mäeeraldise piire kivimit või setendit korrastamistingimuste täitmiseks korrastamisprojektis määratud ulatuses.
- Üldgeoloogilise uurimistöö loaga ja uuringuloaga seonduvad muudatused:
- Üldgeoloogilise uurimistöö loa alusel ei saa edaspidi korraldada maavara otsingut ega maavara arvele võtta. Selle loa tüübi alusel on edaspidi võimalik geoloogiline kaardistamine, geofüüsikaline uuring, geokeemiline uuring ja muud sihtotstarbelised geoloogilised tööd. Maavara otsinguks ja uuringuks tuleb edaspidi taotleda maavara geoloogilise uuringu luba.
- Üldgeoloogilise uurimistöö andmise otsustamise tähtaega lühendatakse ühelt aastalt 30 päevale.
- Üldgeoloogilise uurimistöö loa taotluse puhul ei nõuta enam tekkivate kaevandamisjäätmete kirjeldust ega kaevandamisjäätmekava.
- Üldgeoloogilise uurimistöö loa ja uuringuloa menetlustes ei nõuta enam eelhinnangut selle kohta, kas tegevusel on oluline keskkonnamõju.
- Uuringuloa andmise otsustamise tähtaega lühendatakse ühelt aastalt 90 päevale.
- Järvelubja, järvemuda, meremuda, kruusa, liiva, lubjakivi, dolokivi, savi ja turba loa taotlejale loa menetlemiseks kuluv aeg lüheneb, sest ära jäetakse kuni kahe kuu pikkune maavarade komisjonis läbivaatamise kohustus.
- Kaotatakse põllukivide võõrandamise loa nõue ning nõue kirjeldada ehitamisel ja maaparandussüsteemi ehitamisel üle jääva kaevise võõrandamise loa taotluses kaevise kasutamise asukohta.
- Seadusest jäetakse välja katendi ja mäeeraldise teenindusmaalt looduslikust seisundist eemaldatava maavara ning maavarana arvele võtmata kivimi ja setendi tarbimise ning võõrandamise loa kohustus.
Riigilõivuseaduses
- Keskkonnaloa tegevusvaldkondade riigilõivu määrad on edaspidi järgmised:
- vee erikasutus – 520 eurot (kehtiv – ei võeta),
- saasteainete viimine paiksest saasteallikast välisõhku – 520 eurot (kehtiv – ei võeta),
- jäätmete käitlemine – 520 eurot (kehtiv – 350 eurot),
- ohtlike jäätmete käitlemine – 780 eurot (kehtiv – 260 eurot),
- maavara kaevandamine – 1000 eurot (kehtiv – 500 eurot).
- Tühistatakse vanametalli kokkuostude keskkonnaloa kõrgendatud riigilõiv ning ühtlustatakse see jäätmete käitlemise keskkonnaloa riigilõivuga.
- Tühistatakse üldgeoloogilise uurimistöö riigilõiv.
- Riigilõivust on vabastatud väiksemad keskkonnaloa muudatused, mida ei teha avatud menetluses.
- Riigilõivust on vabastatud veekogu paisutajad, välja arvatud hüdroenergia tootjad.
- Sätestatakse soodustused mitut tegevust ühendava keskkonnaloa taotlemiseks. Sellisel juhul on riigilõivu määr 80%.
- Keskkonnaloa taotlejatele sätestatakse erinevad lõivu suurusjärgud sõltuvalt loa taotleja suurusest. Mikroettevõtjate lõivud on odavamad kui suurettevõtjatel.
Tööstusheite seaduses
- Ühtlustatakse atmosfääriõhu kaitse seaduses ja jäätmeseaduses asuv jäätmepõletus- ja koospõletustehase käitaja loa regulatsioon ja kehtestatakse see täielikult tööstusheite seaduse 4. peatükis.
- Kompleksloa taotluse menetlusse võtmine toimub samadel alustel kui keskkonnaloa menetlusse võtmine ehk keskkonnaseadustiku üldosa seaduse ja haldusmenetluse seaduse kohaselt.
Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduses
- Arendajale antakse võimalus soovi korral keskkonnamõju hinnata juba enne tegevusloa taotluse esitamist. Hetkel on selline võimalus vaid ehitusloa puhul, kuid edaspidi laieneb see ka teistele tegevuslubadele (nt kompleksluba).
- Projekteerimistingimuste taotlemise etapis ei ole edaspidi keskkonnamõju hindamine kohustuslik.
Atmosfääriõhu kaitse seaduses
- Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmisega integreeritakse seni eraldiseisev kasvuhoonegaaside kauplemissüsteemi heitkoguse luba keskkonnaloa ja keskkonnakompleksloa koosseisu ning loa menetlusele ja avalikustamisele kohaldatakse keskkonnaseadustiku üldosa seaduses 5. peatükis sätestatud üldisi nõudeid. Muudatus vähendab loa omaja ja taotleja haldus- ja töökoormust.
- Muudatuse jõustumisel tunnistatakse kehtivad heitkoguse load kehtetuks ja lubadele märgitud andmed kantakse paikse heiteallika käitaja keskkonnakompleksloale või keskkonnaloale. Loa omajatele ei kaasne muudatuse rakendamisel täiendavat halduskoormust.
Keskkonnaseadustiku üldosa seaduses
- Keskkonnaloa andmise või keeldumise otsus avalikustatakse edaspidi keskkonnaotsuste infosüsteemis. Loa andja veebilehel seda enam ei teha.
- Keskkonnaloa omajale antakse võimalus luba osaliselt üle anda.
Millal muudatused jõustuvad?
Muudatused on kavandatud jõustuma 2020. aasta 1. jaanuaril. Erandina jõustuvad jäätmeseaduse muudatused 2019. aasta 1. oktoobril ning riigilõivuseaduse muudatused 2020. aasta 1. juulil.
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 10. juuniks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame keskkonnaministeeriumile.