Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti volitusi täiendatakse
Mis on muudatuste eesmärk?
Eelnõu eesmärk on tagada CPC määruse rakendamine ja täiendada TTJA õigusi ning kehtestada tingimused ja kord nende õiguste kasutamiseks nii riigisiseste kui piiriüleste rikkumiste avastamiseks ja lõpetamiseks.
Lisaks tarbijate kollektiivsete huvide kaitsele on eelnõu eesmärk tagada ettevõtjate vaheline võrdne konkurents ja õigusvastase tegevuse võimalikult kiire avastamine ja lõpetamine.
Keda mõjutab?
Kõiki ettevõtjaid, kes puutuvad kokku tarbijatega: kaupade müük tavalises jaekaubanduses, otsemüügi korras või sidevahendi abil, pakettreiside ja puhkuseosakute pakkumine, tarbijakrediidi ja muude finantsteenuste pakkumine, erinevate transpordiliikidega reisiteenuse pakkumine jne.
Mis on olulisemad kavandatavad muudatused?
- TTJA saab edaspidi nõuda veebiteenuse pakkujatelt ja pankadelt teavet, et tuvastada vastutava ettevõtja isikut, teha kontrolloste (sh vajadusel variisikuna), et kontrollida nt geograafilist diskrimineerimist või müügijärgsete õiguste järgimist (nt taganemisõigused) ja vajadusel takistada juurdepääs veebiliidesele, kui rikkumise lõpetamine muul moel ei ole võimalik.
- Kauplejale, kellele TTJA kavatseb teha rikkumise lõpetamist nõudva ettekirjutuse, antakse võimalus esitada TTJA-le ettepanek kohustuste võtmiseks, mis on suunatud selle kaupleja tegevusest tuleneva rikkumise lõpetamisele ja rikkumise tagajärjel tarbijatele tekitatud kahju heastamisele. Seega, kui kaupleja saab teada, et ameti hinnangul on tema tegevus vastuolus tarbijate kaitseks õigusaktides sätestatud nõuetega, siis on tal võimalus pakkuda omalt poolt meetmeid ja võtta endale kohustus teatud viisil käitumiseks, et lõpetada rikkumine ja kõrvaldada selle mõju, pakkudes rikkumisest mõjutatud tarbijatele piisavaid õiguskaitsevahendeid neile tekitatud kahju heastamiseks. Olenevalt asjaoludest võivad piisavaks õiguskaitsevahendiks olla parandustööd, hinna alandamine, asja asendamine, kauba või teenuse eest tasutud hinna hüvitamine või lepingu lõpetamine.
- Täpsustatakse tarbijavaidluste komisjoni menetluskorda, et võimaldada vaidluste kiiremat, lihtsamat ja tõhusamat lahendamist. Näiteks oleks edaspidi võimalik kinnitada komisjoni koosseis ka üheliikmelisena, mis koosneb vaid komisjoni esimehest. Üheliikmeline komisjoni koosseis kinnitatakse juhul, kui tarbija ei ole soovinud asja suulist arutamist ning vaidluse lahendamise ettevalmistamise käigus kogutud tõendite ja teabe alusel on vaidluse asjaolud selged ja vaidlus lahendatakse kirjalikus menetluses.
- Täpsustatakse pädevuste jaotust erinevate järelevalveasutuste vahel, nt toiduga või maksekontodega seonduvalt.
- Samuti ühtlustakse tarbijakaitseseaduses toodud karistuste määrasid reklaamiseaduses tooduga. Seega suurendatakse ebaausa kauplemisvõtte kasutamise keelu rikkumise eest määratava karistuse ülempiiri 32-lt tuhandelt 50 tuhande euroni.
- Turismiseaduse muudatusega lihtsustatakse tagatisega seonduvaid nõudeid seotud reisikorraldusteenuseid pakkuvatele ettevõtjatele, kes pakuvad üksnes Eestis osutatavaid reisiteenuseid – sellisel juhul võib ettevõtja tegelik tagatise vajadus olla oluliselt väiksem kui kehtestatud miinimum. See tähendab, et ettevõtja tagatis peab olema piisav kõikide seadusest tulenevate kohustuste täitmiseks võimaliku maksejõuetuse puhul, kuid täpsem tagatisvajadus sõltub ettevõtja poolt reisijate ees võetud kohustuste ulatusest ja on niisiis iga ettevõtja puhul erinev. Kehtiva redaktsiooni kohaselt ei eristata reisiettevõtja tegevusalades seotud reisikorraldusteenuseid pakkuva ettevõtja puhul seda, kas reisiteenuseid osutatakse Eestis või väljaspool Eestit ning tegevusalal tegutsemise puhul on seatud kõigile ettevõtjaile minimaalse tagatise suuruseks 13 000 €.
Millal muudatused jõustuvad?
CPC määrusest tulenevad muudatused jõustuvad 2020. aasta 17. jaanuaril.
Eelnõu ülejäänud sätted, mis ei ole seotud CPC määruse rakendamisega, jõustuvad kümnendal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 27.maiks e-posti aadressile merike.koppel[at]koda.ee. Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile.