Vasta veebiküsitlusele, mis puudutab Euroopa Komisjoni uute algatuste paketti seoses väärtpaberite noteerimisega?
Mis on muudatuste eesmärk?
Euroopa Komisjoni väärtpaberite noteerimist puudutavate muudatuste paketi üldeesmärk on vähendada regulatiivseid nõudeid ja nende täitmisega seotud kulusid äriühingute jaoks, kes soovivad börsile minna või on juba börsile läinud.
Keda mõjutab?
Äriühinguid, kes soovivad börsile minna või on juba börsile läinud
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Euroopa Komisjoni koostatud määruse ettepanekuga muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EL) 2017/1129 (prospektimäärus), selleks et vähendada regulatiivset koormust esmase avaliku pakkumise etapis:
- Prospektimääruse artikli 1 lõike 5 punktis a on sätestatud erand kohustusest avaldada prospekt selliste väärtpaberite reguleeritud turul kauplemisele võtmise korral, mis on samal reguleeritud turul juba kauplemisele võetud väärtpaberite vastu vahetatavad, tingimusel et need moodustavad 12kuulise perioodi jooksul vähem kui 20 % nende väärtpaberite arvust, mis on juba samal reguleeritud turul kauplemisele võetud. Määruse ettepanekuga muudab Euroopa Komisjon prospektimääruse artikli 1 lg-d 4 ja 5, mis reguleerib erandit kohustusest avaldada prospekt. Muudatuse kohaselt seda erandit kohaldatakse nii väärtpaberite avaliku pakkumise kui ka asjaomaste väärtpaberite kauplemisele võtmise suhtes. Ettepaneku kohaselt hakatakse seda erandit kohaldama ka selliste äriühingute suhtes, kelle väärtpaberitega on asjaomaste väärtpaberite pakkumisele või nende kauplemisele võtmisele eelneva 18 kuu jooksul järjest kaubeldud VKEde kasvuturul, ning tõstetakse künnist 20 %-lt 40 %-le (määruse ettepaneku artikkel 1 lg-d 1 ja 2)
- Ettepanek kohaselt ei pea prospekti koostama ja avaldama need äriühingud, kes emiteerivad väärtpabereid, mis on juba reguleeritud turul või VKEde kasvuturul kauplemisele võetud, sealhulgas äriühingud, kes lähevad VKEde kasvuturult üle reguleeritud turule. Selle asemel peavad need äriühingud avaldama ja esitama liikmesriigi pädevale asutusele lühikokkuvõtte, mis sisaldab avaldust jooksva ja perioodilise aruandluse ning läbipaistvuse tagamise kohustuse täitmise kohta, tulude kasutamisega seotud üksikasju ja muud asjakohast teavet, mida ei ole veel avalikustatud. Hetkel on prospekti koostamine kohustuslik (määruse ettepaneku artikkel 1 lg-d 1 ja 2).
- Komisjon soovib muuta prospektimääruse artikli 3 lg-t 2 selliselt, et kehtestada ühtne piirmäär 12 miljonit eurot, millest väiksema summa puhul ei kohaldata prospektinõuet selliste väärtpaberite avalike pakkumiste suhtes, mille korral luba ei ole nõutav. Piirmäära kohaldamisel võetakse arvesse sama emitendi 12 kuu jooksul liidus tehtud pakkumiste koguväärtust ning emitentidel on siiski lubatud koostada prospekt vabatahtlikult. Hetkel kehtiva regulatsiooni kohaselt võivad liikmesriigid vabastada väärtpaberite avaliku pakkumise prospekti avaldamise kohustusest, kui pakkumine jääb allapoole teatavat künnist, mille liikmesriigid võivad kehtestada vahemikus 1 000 000 kuni 8 000 000 eurot (määruse ettepaneku artikkel 1 lg 3).
- Ettepaneku kohaselt on emitentidel võimalus koostada prospekt ainult inglise keeles. Prospekti kokkuvõte on kohustuslik koostada kas pakkumise sihtriigi ametlikus keeles või pädeva asutuse nõusolekul mõnes muus keeles. Hetkel peab prospekt olema koostatud liikmesriigi pädeva asutuse tunnustatavas keeles (määruse ettepaneku artikkel 1 lg 21).
- Aktsiate või muude äriühingu aktsiatega samaväärsete vabalt võõrandatavate väärtpaberitega seotud prospekti maksimumpikkus on 300 lehekülge. Hetkel lehekülgede piirangut ei olemääruse ettepaneku artikkel 1 lg 6).
- Ettepanek näebette uue, Euroopa Liidu jätkuprospekt, mis asendab kapitaliväärtpaberite ja mittekapitaliväärtpaberite puhul alaliselt seni teiseste emissioonide puhul kasutatud lihtsustatud prospekt. Euroopa Liidu jätkuprospekti korda kohaldatakse selliste teiseste emissioonide suhtes, mis jäävad prospekti avaldamise erandi kohaldamisalast välja (nt kui vahetatavuse kriteerium ei ole täidetud). (määruse ettepaneku artikkel 1 lg-d 11 ja 12)
- Ettepaneku kohaselt tuleb kasutusele uus dokument ehk Euroopa Liidu kasvuemissioonidokument, mis asendab alaliselt Euroopa Liidu kasvuprospekti. Kavandatud muudatuste kohaselt on ELi kasvuemissioonidokumendi koostamine ja avaldamine kohustuslik, välja arvatud juhul, kui kohaldatakse erandit prospekti avaldamise kohustusest, kui väärtpabereid pakuvad üldsusele teatavad kindlaksmääratud liiki pakkujad, sealhulgas VKEd ja emitendid, kelle väärtpaberid on võetud või võetakse kauplemisele VKEde kasvuturul, tingimusel et nende väärtpabereid ei ole juba reguleeritud turul kauplemisele võetud (määruse ettepaneku artikkel 1 lg 14).
Euroopa Komisjoni koostatud määruse ettepanekuga muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EL) 596/2014 (turukuritarvituse määrus), selleks et vähendada regulatiivset koormust esmase avaliku pakkumise järgses etapis:
- Ettepanekuga muutub artikkel 19, et tõsta 5 000 eurolt 20 000 eurole künnis, mille ületamise korral tuleb emitendile ja liikmesriigi pädevale asutusele teatada tehingutest, mida teevad oma arvel juhtimiskohustusi täitvad isikud ja nendega lähedalt seotud isikud ning mis on seotud emitendi aktsiate või võlainstrumentidega või nendega seotud tuletisinstrumentide või muude finantsinstrumentidega. Ettepaneku kohaselt tõuseb 20 000 eurolt 50 000 eurole ka see väärtus, milleni liikmesriikide pädevad asutused võivad otsustada tõsta riiklikul tasandil kohaldatava künnise (määruse ettepaneku artikkel 2 lg 40)
- Ettepanek kitsendab artikli 17 lõikes 1 ette nähtud avalikustamiskohustuse kohaldamisala pikaajalise protsessi (st mitmeetapilised sündmused, näiteks ühinemine) puhul, sätestades, et avalikustamiskohustus ei kehti selle protsessi vaheetappide suhtes. Eelkõige on emitendid kohustatud avaldama teavet ainult selle sündmuse kohta, mis peaks pikaajalise protsessi lõpetama (määruse ettepaneku artikkel 2 lg 38).
Euroopa Komisjoni koostatud direktiiviettepanekuga muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2014/65/EL (MiFID 2), et hõlbustada äriühingute, eelkõige väikese ja keskmise turukapitalisatsiooniga ettevõtjate kohta investeeringuanalüüsi tegemise teenuse kujundamist ja osutamist ning suurendada VKEde kasvuturu korra atraktiivsust
- Ettepaneku kohaselt on direktiivi artiklis 24 uus punkt 3a mille kohaselt kolmandate isikute poolt portfellivalitsemise või muid investeerimis- või kõrvalteenuseid osutavatele investeerimisühingutele tehtav analüüs ning selliste ühingute tehtav ja levitatav analüüs peavad olema õiglased, selged ja mitteeksitavad (direktiivi ettepaneku artikkel 1 lg 2).
- Ettepaneku kohaselt on l direktiivi artiklis 24 uus punkt 3b mille kohaselt, kui analüüsi eest maksab täielikult või osaliselt emitent ning seda levitatakse üldsusele või investeerimisühingutele või portfellivalitsemise või muid investeerimis- või kõrvalteenuseid osutavate investeerimisühingute klientidele, märgistatakse selline analüüs kui emitendi toetatud analüüs, tingimusel et analüüs on koostatud kooskõlas liikmesriigis registreeritud turukorraldaja või pädeva asutuse välja töötatud või kinnitatud tegevusjuhendiga (direktiivi ettepaneku artikkel 1 lg 2).
- Ettepaneku kohaselt on direktiivis uus artikkel 51a, mis käsitleb aktsiate reguleeritud turul kauplemisele lubamise eritingimusi. Nende tingimuste kohaselt peab äriühing, kes soovib noteerida oma aktsiad reguleeritud turul, täitma turukapitalisatsiooni miinimumsuuruse nõude, mis on 1 miljon eurot, ning avalikkusele kuuluvate aktsiate miinimumosakaalu nõude, mis on 10 % (direktiivi ettepaneku artikkel 1 lg 4)
Tunnistada kehtetuks direktiiv 2001/34/EÜ (noteerimisdirektiiv)
Millal jõustuvad muudatused?
Direktiiv ja määrus jõustuvad kahekümnendal päeval pärast nende avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Liikmesriigid peavad direktiivi järgimiseks vajalikud õigus- ja haldusnormid võtma vastu ja avaldavad hiljemalt 12 kuud pärast käesoleva direktiivi jõustumise kuupäeva. Liikmesriigid peavad kohaldama kõnealuseid norme alates hetkest, kui on möödunud 18 kuud direktiivi jõustumise kuupäevast. Jõustumise täpne kuupäev ei ole hetkel teada.
Vasta veebiküsitlusele SIIN ja anda teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Veebiküsitlusele on võimalik vastata kuni 16. veebruarini ning vabas vormis tagasiside on võimalik saata aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan Rahandusministeeriumile.