5 soovitust, kuidas visiooni ellu viia
Ettevõtjana on oma pikaajaliste eesmärkide saavutamiseks tavapärane koostada strateegia või luua selge ja inspireeriv visioon. Kuidas see ellu viia või pikaajalised strateegilised eesmärgid kindlalt saavutada?
Tihti kipuvad meie suurepärased plaanid takerduma mitte sellepärast, et visioon või strateegia oleks olnud kehvasti koostatud, vilets või ebapädev, vaid pigem seetõttu, et meil puudub efektiivne süsteem, mida rakendada. Keskendume valedele mõõdikutele, ei suuda piisavalt meeskondi kaasata, inimesed ei pühendu piisavalt jne. Tuginen oma nõuannetes nii enda kogemustele kui ka FranklinCovey raamatule „Täideviimise 4 distsipliini“, mis on suurepärane juhis, kuidas seatud eesmärgid eri rollides ja eluvaldkondades efektiivselt saavutada. Oluliste eesmärkide saavutamine ehk täideviimine on kindel viis selleks, et oma visioon ka ellu viia.
1. Põhiväärtused
Fokusseeritus, distsipliin, pühendumus, kaasatus ja ausameelsus on vaid mõni põhiväärtus, et pikaajaliste eesmärkide täideviimise edukalt õnnestuks. Proaktiivsus ehk vastutuse võtmine on seejuures esmatähtis! Igaüks meeskonnas peab mõistma oma panust ja selle tähtsust ning võtma vastutuse eesmärkide poole liikumisel, selle asemel, et otsida vabandusi või põhjuseid, miks seda mitte teha või miks seda kindlasti teha ei saa.
Kui väärtuste seas pole proaktiivsust, siis ei saa eeldada, et töötajad, kolleegid, juhid või koostööpartnerid võtavad initsiatiivi seatud eesmärkide täideviimisel ja tegutsevad nende saavutamise nimel.
2. Fookus paika
Liiga palju eesmärke ühel ajaperioodil hajutavad tähelepanu ja kõige tähtsamad eesmärgid jäävad tihti saavutamata. Meil võib küll olla hästi kirjeldatud visioon, kuid selge, inspireeriv, ajaliselt defineeritud eesmärk annab meile selge sihi ja arusaama, mis on praegu oluline, et visioon ka teoks saaks – mis on meie metsikult tähtis eesmärk? Eesmärgid peavad olema selgelt mõõdetavad. Seega „parendada kliendisuhteid“, „kasvatada käivet“ või „leida oma elus tasakaal“ on hägusad ega anna meile võimalust objektiivselt hinnata, kuidas eesmärgi saavutamine sujub või kas eesmärk on juba saavutatud.
Kui fikseerime praeguse olukorra ja määrame tulemuse, kuhu soovime jõuda mingi aja jooksul, ongi konkreetne ja sobiv kriteerium olulise eesmärgi kirjeldamiseks. Raamatus nimetatakse seda mineviku mõõdikuks. Harjumuspäraselt keskendume me just mineviku mõõdikutele ehk tulemusele – ootame kuu, kvartali, poolaasta või aasta tulemusi, et näha, kuidas eesmärgi täitmine on kulgenud. Saame küll objektiivse pildi olukorrast, kuid tulemust ennast me enam kuidagi mõjutada ei saa.
Eesmärgid peavad olema selgelt mõõdetavad. Seega „parendada kliendisuhteid“, „kasvatada käivet“ või „leida oma elus tasakaal“ on hägusad
3. 80/20 tegevused
Need on tegevused, millele keskendumine mõjutab enim eesmärgi poole liikumist ja mis lubavad selgelt prognoosida tulemuse saavutamist. See tähendab, et me ei jää ootama mineviku mõõdiku andmeid, vaid keskendume järjekindlalt tegevustele, millel on suurim mõju eesmärgi saavutamisele. Me saame ise mõjutada prognoosivaid mõõdikuid ja eesmärkide saavutamise kiirust. Prognoosiva mõõdiku olemusest arusaamine ja tulemuslike tegevuste defineerimine on võtmeküsimus edu saavutamisel.
4. Punktitabloo
Tegevuste tõeline mõju pääseb esile siis, kui me neid tegevusi ka päriselt ja pidevalt mõõdame. See nõuab enesedistsipliini, kuid on hea kaasatuse ja pühendumuse tekitaja. Meeskond on pidevalt kursis, kuidas neil läheb, ja igaüks saab aru, kas liigutakse võidukursil. Miski ei pane pühenduma enam kui teadmine, et ollakse võitjate meeskonnas.
5. Nädalane aruandlusrütm
See on aeg, mille jooksul jõuab täita oma üks-kaks lubadust või kohustust meeskonna ees olulise eesmärgi poole liikumisel, samas jõuab tegeleda ka pakiliste asjadega. Aruandlus meeskonnas tagab järjepideva tegevuse eesmärgi saavutamiseks.
Lisades siia veel usaldusliku (töö)keskkonna, saame neid nõuandeid süsteemselt rakendades võimaluse saavutada meile olulisi eesmärke nii ettevõtluses kui ka isiklikus elus tavapäraste igapäevategevuste kiuste.
Artikkel ilmus kaubanduskoja ajakirja Teataja 5/2020 numbris rubriigis "kogemus".
Autor: Erlend Sild, FranklinCovey Eesti