Barking muudab parkimise imelihtsaks
Mõnikord võib tunduda, et Tallinna kesklinnas parkimiskohta, ja seda veel mõistliku hinnaga, leida on võimatu missioon. Ja kui leiad enda arvates sobiva koha, võid auto juurde naastes leida parkimistrahvi vales kohas parkimise eest. Noor ja ettevõtlik Kustas Kõiv tormas inimestele appi ja lõi ettevõtte Barking OÜ, mis kindlasti lihtsustab parkimist nii Tallinnas kui mujal.
Mis imeasi on Barking?
Barking on tasuta mobiilirakendus, millega saab kuni 40 protsenti soodsamalt oma autot parkida. Autojuhid saavad rakenduse alla laadida nii Androidile kui iOSile, valida sobiva parkla ning maksta parkimise eest kord kuus krediitkaardi või mobiiliarvega. Barkingu looja ja juht Kustas Kõiv rääkis, et soodne hind on tingitud kaasaegsest tehnoloogiast, mis võimaldab ükskõik kellel oma parkimiskohad välja rentida aegadel, mil nad muidu seisaks tühjana. Seejuures pole tõkkepuud ega väravad probleemiks.
Tegelikult pole Kustase sõnul Eesti parkimiskorraldusel häda midagi. „Parkimiskoha leidmine ja parkimise eest tasumine on Eestis minu arvates väga hästi korraldatud. Koha enamasti leiab ning mobiilmakset on mugav teha, selles osas oleme maailmas eesrindlikud,“ kinnitas ta. Siiski on tema hinnangul Eestis ka mõningaid probleeme. Suurematest tõi ta välja kõrged parkimistasud, trahvid ning parkimise lõpetamise.
Alternatiivid ja trahvimise kaotamine aitavad parkimisprobleeme lahendada
„Arusaadavatel põhjustel soovib linn autode arvu linnas minimeerida, kuid kõrged tasud pole lahendus. Lahendus on alternatiivide loomine, näiteks jalgrattaga liiklemiseks vajaliku infrastruktuuri loomine ning rattakultuuri promomine,“ ütles Kustas. „Ma ei pretendeeri nende lahenduste lihtsusele, kuid sellest aastast kõrgenenud parkimistasud, mis justkui häbeliku ja salakavala näoga minutipõhisteks hindadeks arvutati, ei ole kindlasti autode arvu tulemuslikult vähendanud,“ sõnas ta.
Kustase arvates võiks ideaalis trahvimisvõimalused üldse puududa. Näiteks pakkus ta ühe võimaliku lahendusena välja selle, et inimesel oleks 24 tunni jooksul peale trahvi saamist võimalus parkimise eest n.-ö. tagantjärgi tasuda. Vastasel korral rakenduks ikkagi määratud trahv. Sellised tehnoloogilised lahendused on Kustase sõnul juba tegelikult olemas.
Viimane parkimisega seotud probleem, mille Kustas välja tõi, on parkimise lõpetamine. Nüüd mõtleb ilmselt enamus lugejatest, kuidas see probleemiks on. Kustas selgitas, et eeldatavasti omab iga Tallinnas parkiv autojuht kogemust, kus ta unustas parkimise õigel ajal lõpetada. „See on täielik raha raiskamine. Pargin 30 minutit, aga maksan nelja tunni eest ainult sellepärast, et unustasin,“ rääkis ta. „Barking lubab selle probleemi uuel aastal igaveseks kustutada!“
Ettevõtted ja riik peavad ka ise panustama
Muust maailmast rääkides ütles Kustas, et suurlinnades on parkimiskoha leidmine väga keeruline. Eriti turistidele. „Proovi näiteks Barcelona äärelinnas aru saada, kas, kus ja millal parkida tohib ning kuidas maksta saab,“ tõi Kustas näite. Ta usub, et lähiaastatel konsolideeruvad parkimisinfot ning maksmisvõimalusi pakkuvad ettevõtted ühtse lahenduse alla. Tulemuseks võiks tema sõnul olla näiteks see, et autojuht saab Waze’i, Google maps’i või auto armatuurlaua ekraani abil parkimiskohta valida ja selle kaudu ka maksta. Need rakendused aitaksid leida ka soodsaimat ja lähimat parkimiskohta.
„Töötame iga päev selle nimel, et selline igav teema nagu „auto parkimine“ inimesi ei kurnaks,“ kinnitas Kustas. Barking teeb pidevat lobitööd, mille tulemusel tulevad loodetavasti üsna pea tema ideedega kaasa ka riigiaparaadi esindajad. Praegugi tegeleb Barking sellega, et koostöös Riigi Kinnisvara ASiga leida lahendusi, millega Eesti saab oma varade haldamisel olla efektiivsem, ise panustada ja kõige selle juures usaldada ka noort iduettevõtjat.
Ettevõtte ebaefektiivne juhtimine pani tegutsema
Tundub, et äppide maailmas tegutsev Kustas on läbi ja lõhki itimees. Me kõik eksime, sest talle meeldib ka väga klaverit mängida. Sellest pehmest küljest hoolimata on mees hariduselt mehhatroonik ning hingelt pigem leiutaja ja insener. Huvi ettevõtluse vastu tekkis tal aga 21- aastaselt palgatööd tehes. Üsna pea märkas ta, et ettevõtte tegevusi saaks hulga paremini organiseerida. Näiteks oli ta tunnistajaks olukorrale, kus tegevjuht töötas tegelikult inseneri ja raamatupidajana ning ettevõttes puudus igasugune kaasaegne turundus. Ka müügitegevus võrdus eelkõige aktiivselt kliendi ootamise, mitte otsimisega. „Sain aru, et kõrvalt tögamise asemel pean ise tegutsema hakkama.“
Kustas oli üks parimaid noori ettevõtjaid 2016. aastal
Kaubandus-tööstuskoda ja Swedbank korraldasid sel aastal juba teist korda noore ettevõtja preemia konkurssi, kus Kustas jõudis oma innovaatilise lähenemise, ühiskonda panustamise ja oma ettevõtte eduka juhtimisega kolme parima kandidaadi hulka. Kustase hea tuttav Ann Hiiemaa saatis talle konkurssi tutvustava veebilingi ning arvas, et ta võiks olla sobiv kandidaat. „Noore ettevõtjana on ettevõtte ja teenuse nähtavus eriti oluline, mistõttu otsustasin kandideerida,“ rääkis Kustas oma otsusest konkursil osaleda.
Barkingu tulevikuplaanidest rääkides, soovib ta peagi interneti kaudu ühendada kõik füüsilised asukohad, kus saab roolis olles teenust tarbida, näiteks autot parkida, pesta või tankida. Selle tulemusel saavad autod ise peagi hakkama nende teenuste tarbimise ja maksmisega ning seeläbi muutub juhi elu lihtsamaks ning ohutumaks. Lisaks näeb Kustas peagi saabuvat isesõitvate autode invasiooni. Ka need autod peavad end ise parkima, pesema ja tankima/laadima. „Näen, et tänu meie panusele saavad nad tulevikus ise ümberkaudses maailmas interneti abil orienteeruda.“
Epp Joala
kaubandus-tööstuskoja kommunikatsioonijuht
Artikkel ilmus esmakordselt ajakirjas „Eesti parimad ettevõtted 2016“.