Ettevõtete välismesside ühiskülastusi peaksid korraldama ettevõtlusorganisatsioonid
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium andis alates sellest aastast ettevõtjate välismesside ühiskülastuste korraldamise maakondlikele arenduskeskustele (MAK). Ettevõtjate esindusorganisatsioonide hinnangul peaksid ühiskülastusi korraldama EASi kaudu pigem ettevõtjaid koondavad erialaliidud ja -organisatsioonid, kes omavad teadmisi oma sektori ettevõtjate soovidest ja vajadustest ning garanteeriks ka reaalse positiivse tulemuse.
Poole aasta jooksul, mil messide ühiskülastuste korraldamine ja rahastamine on delegeeritud MAKidele, on saanud selgeks, et kõik messikülastuste ettevalmistused ei ole toimunud korrektselt ega Eesti ettevõtjate jaoks parimat tulemust silmas pidades. MAKidel on kohaliku kogukonna tasandist lähtuvalt teine missioon ja eesmärk, mistõttu puudub neil üle-eestiline ja sektoriülene vaade ettevõtjate vajadustest ja soovidest. Ka reaalsete kasusaajate arv võib olla äärmiselt madal (et mitte öelda olematu), sest piirkondlikult on erinevates valdkondades tegutsevaid ettevõtteid Eesti mastaabis suhteliselt vähe.
Seetõttu saatsid kaubandus-tööstuskoja, toiduainetööstuse, keemiatööstuse, masinatööstuse, mööblitootjate, ehitusmaterjalide tootjate, rõiva- ja tekstiilitööstuse, plastitööstuse ja elektroonikatööstuse liitude juhid ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Urve Palole kirja, milles tegid ettepaneku anda ettevõtjate välismesside ühiskülastuste korraldamine EASile, kes saaks neid koostöös ettevõtjate esindusorganisatsioonidega korraldada oluliselt efektiivsemalt.
Ettevõtlusorganisatsioonide juhid peavad välismesside ühiskülastuste toetusvõimalust oluliseks, sest
- uute tehnoloogiate ja seadmete messidel toimuvad ka seminarid, kus ettevõtjad saavad uusi ideid ja mõtteid ning kuulevad uutest suundadest nimetatud valdkondades;
- uute materjalide ja toorainete messidel saab osaleda samuti teemakohastel seminaridel;
- messikülastuste raames saavad osalejad leida võimalikke uusi koostöö (ekspordi)partnereid (sest need on messidel reeglina kohal), kohtuda olemasolevate partneritega (sest ka nemad on reeglina messidel kohal) ja nii sõlmida kas uusi lepinguid või tugevdada olemasolevaid;
- erialastel messidel saab hankida uusi ideid tootearenduseks ja/või olemasolevate arendamiseks ning uusi kontakte võimalikuks koostööks ning tugevdatakse olemasolevaid.
Ettevõtlusorganisatsioonid tegid ministrile ettepaneku leida võimalus ning lisada eksporti toetatavate tegevuste hulka välismesside ja -näituste ühiskülastamise organiseerijatena ka ettevõtlusorganisatsioonid (jätkusuutliku tegevusega ja ettevõtjatest liikmeskonnaga mittetulundusühendused), kes omavad sektoriülest infot ja pikaajalisi kogemusi nii messide korraldajatena kui messikülastuste organiseerijatena. Seetõttu tegid ettevõtlusorganisatsioonid MKMile ettepaneku hallata välismesside külastuste toetusmeedet EASi, mitte MAKide kaudu, kaasates muuhulgas ettevõtlusorganisatsioone.
Ettevõtlusorganisatsioonid peavad oluliseks, et messikülastused toimuksid sektoriüleselt ja ka EAS peaks seisma kõigi valdkonna ettevõtetele võrdsete võimaluste loomise eest. Selleks on oluline ja igati loogiline anda korraldamise võimalus ettevõtlusorganisatsioonidele, kus on sektori vajadused teada ja kuhu reeglina on koondunud sektorites tegutsevad tahtejõulisemad, ekspordivõimekamad ning jätkusuutlikumad ettevõtted, kes annavad olulise osa sektorite käivetest ja töökohtadest.
Tutvu ettevõtlusorganisatsioonide ühispöördumisega siin.