Ettevõtlusõppe tulevik on lahtine
2023. aastaga lõppeb 2016. aastal alguse saanud Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Euroopa Sotsiaalfondi rahastatav ettevõtlus- ja karjääriõppe programm „Edu ja Tegu“. Programmi toel on seitsme aasta jooksul edendatud ettevõtlus- ja karjääriõpet ning ettevõtlikku hoiakut kõigil haridustasemetel- ja liikides. Programmi lõppedes aga kahjuks rahastus kaob ning ministeerium alguse saanud tegevusi enam toetada ei plaani.
Millised on senised tulemused?
Seniste tegevuste tulemusindikaatoriks on, et 90% kõikidest haridusasutustest on kasutusele võtnud ja rakendab ettevõtlusõpet. Seejuures on olnud koolidel vaba valik, kuidas ettevõtlusõpet rakendada. Võidakse kasutada näiteks õpilasfirmade programmi, mida viib ellu Junior Achievement Eesti SA või Ettevõtliku Kooli haridusprogrammi. Osad koolid lõimivad ettevõtlusõpet teistesse ainetundidesse, pakuvad valikaineid või eraldiseisvaid ettevõtlusõppe aineid.
2023. aasta seisuga on ettevõtlusõppe kasutusele võtnud ja rakendavad 83% üldhariduskoolidest, 100% kutsekoolidest ja 94% ülikoolidest. Eraldi mõõdetakse ka lasteaedasid, kuna arengupsühholoogide soovitusel alustatakse ettevõtlikkuse ja ettevõtluse õpetamist alushariduses juba 5. eluaastast alates. Lasteaedasid, kus kasutatakse ettevõtlikkust arendavat õpet, on 43%. Nendest tulemustest nähtub, et programm on olnud laiapõhjaliselt edukas ning ettevõtlikkus- ja ettevõtlusõpet on suudetud viia väga paljudesse haridusasutustesse.
Mis juhtub, kui rahastus kaob?
Rahastuse puudumisel katkeb õpetajate võrgustik ning nende toetamine ja nõustamine, ei looda enam ettevõtlikkust ja ettevõtlusõpet toetavat õppevara, katkeb rahatarkuse mentorklubi, kaob STARTER eelinkubatsiooni programm ning põhjalikud 6- kuulised koolitusprogrammid ettevõtlusõpetajatele. Samuti kaob erinevate sihtrühmade teadlikkuse tõstmine ettevõtlikkuse ja ettevõtlusõppe osas. Ettevõtlusõppe konkreetse ja sisulise toetuseta pannakse koolide ja õpetajate õlgadele vastutus ise ettevõtlusõpet rakendada ja arendada. Selleks aga ilma ministeeriumi ja programmi toeta kaubanduskoja hinnangul õppeasutused suutelised ei ole ning kaob eestvedaja. Kuna ettevõtlusõpe on kas valikaine või lõimitud erinevatesse õppeainetesse, siis on oht selle hääbumiseks ning mõne aasta pärast tuleb tõenäoliselt ettevõtlusõppe arendamisega alustada jälle otsast peale.
Ettevõtlusõpe on investeering tulevikku
Kõrvale vaadatakse ka Eesti Haridusvaldkonna arengukavast 2021-2035, kus on kirjas, et tuleb arendada ettevõtlikkus- ja ettevõtluspädevust kõikidel haridustasemetel ja -liikides, sh suurendada õppijate valmisolekut alustada ettevõtlusega. Toetudes arengukavas kokkulepitule, on äärmiselt oluline jätkata kasvõi osaliselt seniste tegevustega, et alustatu ei hääbuks.
Ettevõtlikkuse ja ettevõtlusõppe arendamine ja toetamine on investeering tulevikku ja hariduse otsene panus kogu majanduse heasse käekäiku. Mida rohkem on meil inimesi, kes on ettevõtlikku loomuga, teavad majanduse põhimõtteid, on ise juba koolis saanud katsetada ettevõtlusega ning omavad positiivset hoiakut ettevõtluse ja ettevõtjate suhtes, seda edukamad me riigi ja ühiskonnana oleme. Lisaks sellele on oluline mõista, et ettevõtlusõpe ei piirdu ainult majandus- või ärikoolidega. Ettevõtlusõpe peaks olema kättesaadav kõigile haridustasemetele ja liikidele, sest ettevõtlik mõtteviis ja pädevused on väärtuslikud igas valdkonnas ja elualal. Oluline on, et noored õpiksid mõistma ettevõtluse ja innovatsiooni rolli ühiskonnas ning julgeksid kasutada oma ideid ja loovust, et luua uusi võimalusi ja lahendusi.
Kaubanduskoja ettepanek
Kaubanduskoda näeb selget vajadust laste ja noorte ettevõtlikkuse ja ettevõtlusõppe arendamisel, selle kvaliteedi tõstmisel või siis vähemasti saavutatud taseme hoidmisel. Seetõttu saatsime Haridus- ja Teadusministeeriumile arvamuse, et ka peale Edu ja Tegu programmi lõppemist, peab ministeeriumi üks prioriteetidest olema jätkata süsteemselt ettevõtlikkuse- ja ettevõtlusõppe toetamise ja arendamisega. Ilma konkreetse ja sisulise toetuseta ei ole erinevad õppeasutused pikaajaliselt võimelised iseseisvalt tagama ühtlast ning kvaliteetset ettevõtlusõpet. Ettevõtlusõpe ei tohi muutuda õhinapõhiseks, kus sellega seonduvaid aineid antakse ainult siis, kui õpetajatel on selleks endal soovi või aega.