Euroopa majanduse selgroog Saksamaa
2. oktoobril 2024 korraldas EEN Eesti partner Eesti Kaubandus-Tööstuskoda Tallinna ettevõtluspäeval veebiseminari „Saksamaa sihtturg ja Enterprise Europe Networki (EEN) tugiteenused“. Oli rõõm tõdeda, et teema kõnetas.
Saksamaa majandus moodustab 25% protsenti Euroopa Liidu SKP-st ja seal elab 19% liidu rahvastikust. Veebiseminaril jagasid neli ekspordinõunikku soovitusi, mida võiks Saksamaa kui sihtturu suhtes arvesse võtta ja millist tuge saab pakkuda ettevõtjate rahvusvahelistumist toetav EEN-i võrgustik.
Küllakutse soojendab suhteid
Ka Radius Machining OÜ esindaja Veljo Konnimois jagas oma kogemust Saksamaa turule sisenemisel. Tema soovitas esmalt minna messile, luua kontakte ja seejärel olla kannatlik tulemuste ootamisel – aega võib kuluda mõned kuud või isegi aastaid. Kui kontaktid loodud, siis võiks edasise suhtluse käigus kutsuda võimalik koostööpartner Eesti tehasesse külla. Külaskäik võib olla otsustava tähtsusega, kas usaldus ja koostöö tekib või mitte. Küllakutse on atraktiivsem, kui õnnestub välja pakkuda mitme ettevõtte külastus. Tuleb arvestada, et ette planeerida võiks pikalt, sest tavapäraselt on Saksa ettevõtja ajakava juba poole aasta või isegi aasta ulatuses teada. Külastaja ei eelda, et kutsuja tema kulud tasuks, isegi vastupidi, sest see justkui võiks tekitada vastuteene ootuse, mida kindlasti ei soovita. Ehkki usalduse tekkimisel on parim kohapealne külastus ja külastajale parima võimaliku mulje jätmine, siis esmainfot saab jagada ka näiteks virtuaalse teisiku toel (nt kui reisigraafik on täis vms), mis võib äratada piisavalt huvi, et selle pinnalt edasisi plaane teha.
Saksa keeleta ei saa
Eesti ja Soome ettevõtjate enam kui kümneaastase nõustamise kogemusega Saksa konsultant Klaus Pfitzner Produkt-Haus GmbH-st selgitas, et tavaliselt on üks esimesi tegevusi ettevõtte Saksamaa turule aitamisel korraliku tehnilise ja ärisõnavaraga saksakeelse kodulehe jms visuaali loomine (või täiendamine), et luua usaldus ja teadmine, et keeleliselt ollakse samuti kõrgel tasemel ning probleeme ei teki.
Ehkki esmakontakte saab luua inglise keeles, oleks koostöölepete läbirääkimiseks tarvis siiski saksakeelset esindajat. Ei tasu unustada, et Saksa turg on väga suur ja seetõttu tasub võtta fookusesse üks piirkond. Samuti räägiti, et juhtiva tasandi töötaja on enamasti keskealine mees, kes on oma praegustele tehnoloogiatele ja koostööpartneritele väga lojaalne. Selleks, et uue partneriga usaldusväärne koostöösuhe tekiks, on tarvis mitte ainult kvaliteetset toodet-teenust ja konkurentsivõimelist hinda, vaid ka tarnete ja muude kokkulepetega peab olema punktuaalne. Hind ei pruugigi olla määrava tähtsusega.
Samuti tuli jutuks, et jätkusuutlikkuse teemad peavad olema ettevõttes läbi mõeldud (CO2 jalajälg jm) ja koostöö alustamiseks on hea teha näiteks proovipartii või -projekt.
KUST SAAB INFOT?
- GTAI – Invest in Germany. Saksamaa majanduse ja tööstussektorite ülevaated, viited regionaalsetele andmestikele, kontaktidele jm.
- Saksamaa Statistikaamet
- DE ja DACH piirkonna koostööpakkumised. 650 000 ettevõte pakkumised, andmebaasis võimalik luua otsekontakte.
- Messid Saksamaal
- EEN-i koostööpakkumised. Enam kui 55 riigi ja 5500 ettevõtja detailsed, aga anonüümsed koostööpakkumised. Kontakti loomiseks kirjuta een@koda.ee.
- EEN-i toetatud B2B-kohtumiste üritused rahvusvaheliste messide ja konverentside raames üle maailma nii veebis kui ka kohapeal.
Autor: Lea Aasamaa, Enterprise Europe Network koordinaator
Artikkel ilmus esmakordselt kaubanduskoja ajakirja Teataja 5/2024 rubriigis Enterprise Europe Network