Hiinas toodetud elektrisõidukite tollimaksud
29. oktoobril lõpetas Euroopa Komisjon (EK) oma subsiidiumivastase uurimise kehtestades Hiinast pärit akutoitega elektrisõidukite impordi suhtes viieks aastaks lõplikud tasakaalustavad tollimaksud. Nagu varem avalikustatud, leiti uurimise käigus, et akutoitega elektrisõidukite väärtusahel Hiinas saab kasu ebaõiglasest subsideerimisest, mis põhjustab akutoitega elektrisõidukite tootjatele ELis majandusliku kahju ohtu. Tollimaksud jõustuvad Euroopa Liidu Teatajas avaldamisele järgneval päeval.
Samal ajal jätkavad Euroopa Liit ja Hiina tööd selle nimel, et leida alternatiivsed, WTO nõuetele vastavad lahendused, mis oleksid uurimise käigus tuvastatud probleemide lahendamisel tõhusad. Samuti jääb komisjon avatuks hinnakohustuste üle läbirääkimiste pidamiseks üksikeksportijatega, nagu on lubatud ELi ja WTO eeskirjadega.
Tasakaalustavad tollimaksud, mis on kehtestatud viieks aastaks:
Alates meetmete jõustumisest kohaldatakse valimisse kaasatud Hiina eksportivate tootjate suhtes järgmisi tasakaalustavaid tollimakse:
- BYD: 17.0%
- Geely: 18,8%
- SAIC: 35.3%
Teiste koostööd tegevate äriühingute suhtes kohaldatakse tollimaksu 20,7%. Pärast põhjendatud individuaalse läbivaatuse taotlust määratakse Teslale tollimaks 7,8%. Kõigi teiste koostöös mitteosalenud äriühingute tollimaks on 35,3%.
Lõplikud tollimaksud nõutakse sisse alates jõustumisest ning Hiinast pärit akutoitega elektrisõidukite impordi suhtes 4. juulil 2024 kehtestatud ajutisi tollimakse siis enam ei koguta.
Edaspidi jälgib EK kehtestatud meetmete tõhusust, sealhulgas tagamaks, et neist ei hoitaks kõrvale. Igal eksportival tootjal, kes tegi koostööd ja kelle suhtes kohaldatakse valimi keskmist tollimaksu või kes on uus eksportija, on õigus taotleda kiirendatud korras läbivaatamist individuaalse tollimaksumäära kehtestamiseks.
Meetmed kaotavad kehtivuse 5-aastase perioodi lõpus, välja arvatud juhul, kui enne seda kuupäeva algatatakse aegumise läbivaatamine.
Importijad võivad taotleda tagasimakset, kui nad usuvad, et nende eksportivat tootjat ei subsideerita või kui nende subsiidiumimarginaal on väiksem kui importijate makstud tollimaksud. Selline taotlus peaks olema nõuetekohaselt põhjendatud ja seda tuleb toetada vastavate tõenditega.
Euroopa Komisjoni materjale vahendas Reet Teder