Maksukobaras on mitmeid probleeme
Lisaks sellele, et mitmed ettevõtjatele olulised seadusemuudatused on koondatud ühte eelnõusse, leidub seal teisigi probleeme. Tegime riigikogu rahanduskomisjonile muuhulgas ka ettepaneku panditulumaksu regulatsioon eelnõust välja jätta.
Eelnõus on mitmeid muudatusi, mida ettevõtjad on juba ammu oodanud. Näiteks vabastatakse eelnõuga tööandja kulud töötaja majutamiseks erisoodustusmaksust, laiendatakse tööandja võimalusi tasuda maksuvabalt töötaja transpordi eest kodu ja töökoha vahel ning kaotatakse sõidupäevikute täitmise kohustus. Samas on seal ka muudatusi, mis kahjustavad märkimisväärselt Eesti ettevõtluskeskkonda.
Kuigi eelnõus on ka positiivseid muudatusi, siis taunime praktikat, kus kiirustades ning erineva eesmärgiga tehtavad muudatused on liidetud ühte seaduseelnõusse. Praegusel juhul on eelnevalt eraldi kooskõlastamisel käinud neli eelnõud liidetud üheks kobareelnõuks ning meie hinnangul puudub selleks mõistlik põhjus ja on vastuolus hea õigusloome tavaga. Kuna kobareelnõu sisaldab nii positiivseid kui ka negatiivseid muudatusi, siis on riigikogu liikmetel keeruline eelnõu üle hääletada.
Oleme korduvalt juhtinud valitsuse ja riigikogu tähelepanu asjaolule, et nn panditulumaksu kehtestamine pole proportsionaalne meede kasumi varjatud väljaviimise tõkestamiseks. Lisaks oleme korduvalt rõhutanud, et ka praegu on olemas seaduslikud vahendid probleemi lahendamiseks, kuid paraku pole neid seni kuulda võetud. Juhime tähelepanu ka sellele, et plaanitav panditulumaks ei avaldaks mingit mõju nendele ettevõtjatele, kes on juba täna kasumi varjatud kujul Eestist välja viinud.
Sõidupäevikute pidamise kohustuse kaotamine ning kilovatipõhise erisoodustuse hinna arvutamise korra kehtestamine lihtsustavad meie hinnangul oluliselt paljude ettevõtjate igapäevast arvepidamist ning muudavad erisoodustuse hinna arvutamise ka läbipaistvamaks. Oleme vastavad ettepanekud teinud varasemalt ka nullbürokraatia projekti raames ning rõõm on näha, et nende ideedega on eelnõus arvestatud. Siiski näeme erisoodustuse hinna määramise aluste rakendamisel probleeme. Näiteks muutub kilovati hinnamäärade juures tänane erisoodustuse maksimaalne hind tulevikus sisuliselt erisoodustuse keskmiseks hinnaks. Seetõttu tegime veelkord ettepaneku kehtestada nii vanadele kui uutele autodele üks ja sama erisoodustuse/kilovati hind, mis võiks jääda vahemikku 1,5-1,6 eurot kilovati kohta.
Tänu kaubanduskojale laiendatakse tööandja võimalusi tasuda maksuvabalt töötaja transpordi eest kodu ja töökoha vahel. Edaspidi ei loeta erisoodustuseks tööandja kulutusi töötaja transpordiks elu- ja töökoha vahel, kui töötaja elukoht asub vähemalt 50 kilomeetri kaugusel töökohast või tööandja transport on korraldatud bussiga. Õigusselguse suurendamiseks tegime ettepaneku muuta sätte sõnastust selliselt, et töötaja elukoht asub vähemalt 50 kilomeetri kaugusel asula piirist, kus paikneb töö tegemise koht. Lisaks tegime ettepaneku laiendada maksusoodustust ka juhtudele, mil tööandja korraldab töötajatele transporti kaheksakohalise sõidukiga.
Lisaks vabastatakse meie ettepanekul erisoodustusmaksust tööandja kulutused töötaja majutamiseks, kui on täidetud kaks tingimust. Esiteks, töötaja elukoht asub vähemalt 50 kilomeetri kaugusel töökohast ja töötaja omandis ei ole lähemal asuvat eluasemena kasutatavat kinnisvara ning see tingimus on täidetud töötaja kogu majutamise perioodil. Kuigi toetame seda muudatust, siis tegime ettepaneku muuta esimese tingimuse sõnastust selliselt, et töötaja elukoht asub vähemalt 50 kilomeetri kaugusel asula piirist, kus paikneb töö tegemise koht.
Tutvu kaubanduskoja ametliku arvamusega siin.