Peagi jõustuvad teenuse toimepidevuse tagamiseks kasutatava taustakontrolli nõuded
Seoses hädaolukorra seaduse muudatuste jõustumisega jõustusid 1. novembril 2024 ka taustakontrolli teenuse nõuded, mille abil elutähtsa teenuse osutaja saab e-äriregistri kaudu teha päringuid inimese kehtivate karistusandmete kontrollimiseks.
Millised ettevõtted peavad taustakontrolli tegema?
Oktoobri keskpaigas jõustusid hädaolukorra seaduse muudatused, mille § 411 lõikest 1 tulenevalt on elutähtsa teenuse osutajal (edaspidi ETO) kohustus teostada teatud töötajate suhtes taustakontroll. Hädaolukorra seaduse § 36 kohaselt on elutähtsad teenused lennuväljade, aeronavigatsiooniteenuse, sadamate, avaliku raudtee ja üldarstiabi teenuse toimimine ning ravimite ja toiduga varustamine. Lisaks on elutähtsad teenused ka elektri, maagaasi, vedelkütuse, kaugkütte ja veega varustamine, teede sõidetavus tagamine, mobiil-, tavatelefon ja andmesideteenus, kanalisatsioon, elektrooniline isikutuvastamine ja digitaalne allkirjastamine, makseteenus ja sularaharinglus.
Kellele tuleb teostada taustakontrolli?
Taustakontrolli eesmärk on tagada nende isikute usaldusväärsus, kes täidavad lepingu või muul alusel järgmisi elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamisega seotud olulisi ülesandeid, nagu:
elutähtsa teenuse toimepidevust tagava infosüsteemi, samuti toimepidevust tagava taristu läbipääsu- või valvesüsteemi arendamine või haldamine;
ülesanne, mis võimaldab ligipääsu elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamiseks vajalikule territooriumile, ehitistele, teabele või kontrollisüsteemidele;
ülesanne, mis on seotud elutähtsa teenuse toimepidevuse planeerimise, investeeringute või riskihaldusega.
Taustakontrolli kohustus hõlmab nii töökohale kandideerivaid isikuid, teenuseosutaja enda töötajaid kui ka alltöövõtjate töötajaid, st kõiki inimesi, kellele on usaldatud või on plaanis usaldada eelnevalt kirjeldatud olulisi ülesandeid ETO juures.
Mida kujutab endast taustakontroll?
Taustakontrolli tegemise eesmärgil kontrollib elutähtsa teenuse osutajaisiku karistatuse andmeid, kasutades selleks taustakontrolli teenust. Taustakontrolli teenus ei ole eraldiseisev andmekogu, vaid e-äriregistri juurde arendatav infotehnoloogiline lahendus, mille eesmärk on võimaldada ETO-l e-äriregistri kaudu kontrollida võimalikult lihtsalt tema tagatava teenuse riskianalüüsis kindlaksmääratud olulisi ülesandeid täitva töötaja (sealhulgas tema alltöövõtjate töötajate) karistatuse andmeid.
Kes saab taustakontrolli teenust kasutada?
Taustakontrolli teenuse kasutaja saab olla ETO töötaja või ETO volitatud muu füüsiline isik. Näiteks võib teenuse kasutaja olla ETOga lepingulises suhtes olev juriidilise isiku (nt ETO alltöövõtja) töötaja, kes võib teha päringuid ja saada karistatuse andmeid ETO nimel alltöövõtja töötaja kohta. Enne taustakontrolli teenuse kaudu karistusandmete pärimist peab päringu tegija end identifitseerima isiku autentimise teenuse kaudu (näiteks ID-kaardiga või Mobiil-IDga).
Taustakontrolli teenuse nõuetega on võimalik tutvuda SIIN. Kui Sul tekib küsimusi jõustunud muudatuste kohta, siis anna sellest teada meie juristidele e-posti juristid@koda.ee teel.