Riik plaanib hakata koguma üle 12-tonnistelt veoautodelt teekasutustasu
Saatsime täna majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile arvamuse väljatöötatava kavatsuse kohta hakata maksustama veoautode teede kasutust. Nimelt plaanib riik hakata tulevikus koguma üle 12-tonnistelt veoautodelt ajapõhist teekasutustasu. Koda on valmis riigi sellist plaani toetama tingimusel, et kogu laekuv tasu suunatakse teehoidu ning maanteetranspordi arendamiseks. See lahendus annab võimaluse suurendada teehoiu rahastamist täiendavalt 16 miljoni euro võrra aastas. Samuti on koda arvamusel, et teekasutustasu aastamäärad peaksid olema planeeritust madalamad ning soodustama keskkonnasäästlike veoautode kasutamist.
Kaubanduskoda toetab Eestis veoautode teekasutustasu rakendamist eeldusel, et riigieelarvesse laekuv tasu suunatakse täies ulatuses teehoidu ning maanteetranspordi arengusse. Koja hinnangul on teehoid juba täna alarahastatud ning seetõttu ei ole võimalik kiiremas tempos tõsta maanteede kvaliteeti.
Koda toetab igati ka lähenemist, et teekasutustasu peab maksma nii Eesti registrisse kui ka välismaa registrisse kantud veoautode eest, mis liiklevad Eesti teedel. Samas on äärmiselt oluline, et riik teostaks tõhusat järelevalvet välisriigi veoautode üle, kes viibivad Eestis suure tõenäosusega vaid mõned päevad. Kui järelevalve on nõrk, siis ei pruugi eelkõige välisriigi veoautodelt tasu laekuda ning see vähendaks Eesti transpordisektori konkurentsivõimet. Lisaks tuleb ette näha mõjus trahv nendele ettevõtjatele, kes ei ole maksnud teekasutustasu või on teinud seda väiksemas ulatuses.
Ministeeriumi väljatöötamiskavatsuses (VTK) on pakutud välja kaks alternatiivi veoautode maksustamiseks: ajapõhine ning läbisõidupõhine teekasutustasu. Kaubanduskoda toetab ajapõhise teekasutustasu kehtestamist. Kavatsuse kohaselt eristatakse päevast ja aastast teekasutustasu määra. Koda tegi aga ettepaneku kehtestada eraldi tasumäär ka nädala ja/või kuu kohta.
Samuti toetab koda lähenemist, et teekasutustasu sõltub mootori emissiooniklassist. Samas on koda seisukohal, et VTK-s sisalduvad tasumäärad ei võta piisavalt arvesse keskkonnasäästu komponenti. Seetõttu avaldas koda ministeeriumile arvamust, et tasumäärade erinevus peaks olema palju suurem, et motiveerida ettevõtjaid keskkonnasõbralikumaid veoautosid kasutama.