Riik soovib kehtestada välistööjõule ebamõistlikke piiranguid
Kaubanduskoda pöördus Riigikogu põhiseaduskomisjoni poole seoses eelnõuga, mis on seotud välismaalaste Eestis töötamisega. Koda leiab, et eelnõus on mitmeid ebamõistlikke piiranguid, mis kokkuvõttes mõjuvad negatiivselt Eesti majandusele. Muu hulgas vähendavad muudatused välistalentide jaoks Eesti atraktiivsust hea elu- ja töökohariigina.
- Välismaalast ei tohi palgata koondatud töökohale kuni aasta peale koondamist
- Hooajatöötajate lubatud tööperiood kahaneks ligi 3 kuud
- Välismaalased saaksid tulevikus Eestis töötada ainult täistööajaga
- Välistöötajal muutub pere kaasatoomine keerulisemaks
Eelnõu piirab Eesti majanduse ja ettevõtete konkurentsivõimet
Eelnõus soovitakse piirata tööandjate võimalusi palgata välismaalasi juhul, kui viimase aasta jooksul on koondatud otsitavalt töökohalt töötaja. Ehk näiteks kui ettevõte koondas aprillis 50 töötajat seoses tellimuste vähenemisega ning praeguseks hetkeks on tellimused taastunud ning ettevõte soovib luua 60 töökohta, kuid Eestist ei ole võimalik leida kõiki töötajaid, siis eelnõust tulenevalt ei saa ettevõtja välismaalast palgata enne, kui on möödunud üks aasta ametikoha koondamisest.
Eesti ettevõtete konkurentsieeliseks on paindlikkus, kuid selline muudatus piirab ettevõtete võimalusi kiiresti reageerida majanduses toimunud muudatustele, kahjustades nii tugevalt Eesti ettevõtete konkurentsivõimet maailmas.
Kaubanduskoja poliitikaosakonna juhataja Marko Udras sõnas muudatust kirjeldades, et hetkel jääb ebaselgeks, mis on muudatuse eesmärk. „Seletuskirja kohaselt soovitakse vältida kohaliku tööjõu asendamist välistööjõuga, kuid välismaalaste seaduses on juba olemas mitmeid meetmeid, mis maandavad just seda riski,“ ning tõi näite, et kui kohalikule töötajale võib tööandja maksta miinimumpalka 584 eurot kuus, siis kolmandast riigist pärit töötajale tuleb maksta vähemalt 1407 eurot kuus ning rõhutas, et ettevõtted palkavad alati esimesel võimalusel kohalikke. „Eelnõu on ka kehva seadusloome, sest võimaldab pahatahtlikul tööandjal kehtestatavast piirangust väga lihtsalt mööda hiilida. Näiteks välistöötaja palkamise asemel on võimalik ettevõttel välismaalasest renditöötaja teenust kasutada ning sellisel juhul ei ole vaja tööandja kinnitust, et ametikohta ei ole koondatud viimase aasta jooksul,“ lisas Udras.
Eelnõuga lühendatakse hooajatöötajate Eestis töötamise perioodi
Muudatuse kohaselt on lühiajaline Eestis töötamine hooajatöötajana lubatud praeguse 270 päeva asemel tulevikus kuni 183 päeva 365 järjestikuse päeva jooksul. Ettevõtjatele jääb ebaselgeks, miks sellist muudatust vaja on. Muudatus takistab tugevalt ettevõtjate tegevust ning ei too riigile mingit kasu. Samuti ei aita muudatus kaitsta kohalikku tööturgu, sest selle aasta kogemuse põhjal võib julgelt väita, et isegi varasemast kõrgema tööpuuduse korral ei ole võimalik ettevõtjatel leida kohalikult tööturult piisaval hulgal töötajaid. Lisaks on teatud valdkondades hooajatöö pikem kui 6 kuud, näiteks kalanduses on hooaja pikkuseks kuni 8 kuud, mis sunnib ettevõtja omakorda poole hooaja pealt töötajat vahetama.
Välismaalased peaksid töötama ainult täistööajaga
Eelnõu kohaselt võiks tulevikus välismaalasel Eesti töötamine olla lubatud vaid juhul, kui välismaalane töötab täistööajaga. Muudatuse eesmärgiks on välistada vaidlused palgakriteeriumi täitmise kohta näiteks osatööajaga töötamisel ja luua õigusselgus. Koda toetab õigusselguse loomist, kuid samas ettevõtjad ei toeta muudatust, sest ebamõistlikult asutakse piirama tööandja ja töötaja võimalust leppida kokku mõlemaid pooli rahuldavas tööajas. Näiteks kui kõrgelt kvalifitseeritud välismaalane soovib Eestis töötada esmaspäevast neljapäevani 8 tundi päevas, tööandja on sellega nõus ning välismaalase töötasu on osalise tööaja eest 3000 eurot, siis eelnõu ei luba pooltel sellist kokkulepet sõlmida, mis ei ole mõistlik.
Eelnõust jääb ka ebaselgeks, kas tähtajalise elamisloa töötamiseks saanud välismaalane ei või edaspidi enam töötada Eestis mitme tööandja juures. Näiteks kui välismaalane töötab ühe tööandja juures täistööajaga ning teise tööandja juures osalise tööajaga, siis kas tal ei ole lubatud enam teise tööandja juures töötada. Mõistlik on lubada välismaalasel soovi korral töötada mitme tööandja juures.
Lisaks ei lahenda osalise tööaja keelamine palgakriteeriumiga seotud vaidlusi, sest välismaalase võib võtta tööle täistööajaga, kuid kasutades väga tihti palgata puhkust langeb igakuine sissetulek alla palgakriteeriumi.
Pere kaasatoomine Eestisse võiks olla pigem lubatud
Eelnõu kohaselt võib lühiajalise töötamise eesmärgil Eestis ajutiselt viibiva välismaalase, kes on alaealist last üksi kasvatav vanem, alaealisele lapsele anda viisa samadel tingimustel kui välismaalasele. Ülejäänud juhtudel välismaalase pereliikmetele viisat samadel tingimustel ei anta.
Kaubanduskoja liikmete seas läbiviidud küsitlus näitas, et üle kolmandiku vastanutest toetab seda muudatust. Samas üle poole vastanutest on sellele muudatusele vastu. Ettevõtjad tõid välja, et suurim probleem tekib tippspetsialistide värbamisel, kellele anname signaali, et nad ei ole siia oodatud, sest nad ei saa peret kaasa võtta. Pere kaasatoomise piiramine lühiajaliste töötajate puhul ei ole ka vajalik, sest tegu on väga suure kuluga ning seda võimalust kasutavad täna vähesed, mistõttu ei ole mõtet pere Eestisse kaasavõtmist piirata üksikute väärkasutamise juhtumite tõkestamiseks.
Hetkel jätkub välistööjõuga seotud muudatuste arutelu riigikogu põhiseaduskomisjonis. Eelnõu kohaselt jõustuvad muudatused üldises korras ehk kümnendal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Suure tõenäosusega soovib riigikogu plaanitavad muudatused vastu võtta veel selle aasta jooksul.