Uute raskeveokite heitgaasinormid ei peaks alanema seni plaanitust kiiremini
Praegu kehtiv määrus näeb ette heitgaasitaseme vähendamist uutel raskeveokitel 15 protsenti aastaks 2025 ja 30 protsenti aastaks 2030 võrreldes 2019. aasta lähtetasemega. Kaubanduskoda on vastu uute raskeveokite heitgaasidega seonduvate eesmärkideni praegusest kiiremini jõudmisele. Sellist seisukohta väljendas koda Euroopa Komisjoni avaliku konsultatsiooni raames, mille käigus soovis komisjon ettevõtjatelt tagasisidet eesmärkide saavutamise tempo võimaliku tõstmise kohta.
Muuhulgas väljendasime ka arvamust, et uute raskeveokite heitgaasinormid ei peaks kindlasti alanema seni plaanitust kiiremini, sest Eesti ettevõtjatele käib kohati üle jõu ka praegu kehtestatud normidele vastavate sõidukite soetamine.
Koda on kategooriliselt vastu heitgaasinormide tõstmisele praegusel hetkel, kuid ei välista seda tulevikus
Tõime oma arvamuses ühe probleemina välja, et sõidukite madalama CO2-heite taseme saavutamise korral muutuvad paratamatult uued sõidukid kallimaks. Juba praegu on Eesti transpordiettevõtete sõidukiparkides uusi sõidukeid mitu korda vähem kui Euroopa Liidus keskmiselt ning normide rangemaks muutmisel võib see trend veelgi süveneda. Selle üks põhjustest seisneb ka selles, et uutele normidele vastavad raskeveokid tehakse kättesaadavaks esmajoones Lääne-Euroopas ja väiksema ostujõuga Ida-Euroopasse jõuavad need hiljem. Seega oleks heitgaasinormide veelgi kiirem langetamine mõnes mõttes lausa Ida-Euroopa regiooni diskrimineeriv.
Samas väljendas koda ka arvamust, et kiiremas tempos liikumine heitgaasnormidega seotud eesmärkide poole võiks kõne alla tulla tulevikus, kui tehnoloogia on rohkem edasi arenenud. Samuti tõime välja, et meie hinnangul oleks võimalik rakendada ka muid meetmeid seatud eesmärkide saavutamiseks, näiteks edendada innovatsiooni raskeveokite heitevaba tehnoloogia valdkonnas.
Heitevabadus võiks olla konkurentsieelis, mitte kohustus
Lisaks muudele kommentaaridele tõi kaubanduskoda oma arvamuses välja ka seda, et väiksemaid heiteid võib olla võimalik saavutada ka vabatahtlikul teel, mitte logistikavaldkonda käskude ja keeldudega reguleerides. Ka vabatahtlikud meetmed võivad meie hinnangul osutuda efektiivseteks näiteks seeläbi, et sellest võib saada konkurentsieelis roheliselt käituvate ettevõtete jaoks. On võimalik, et märkimisväärne osa klientidest soovibki kasutada selliste ettevõtete teenuseid, kes vabatahtlikult järgivad rangemaid heitenorme. Samas tuleb mõista, et ettevõtete maksevõime on erinev ning igal ettevõttel ei ole piisavalt vahendeid, et võtta kasutusele heitevabu või vähese heitega sõidukeid.
Vaata meie kodulehel olevat ülevaadet konsultatsioonist SIIN.