Bürokraatia vähendamiseks tuleb vähendada õigusloome mahtu
Ministrile saadetud pöördumises andis koda teada, et oleme täna olukorras, kus suure õigusloome mahu tõttu ei jõua ametnikud piisavalt kiiresti ja piisava hea kvaliteediga seaduseelnõusid ja mõjuanalüüse koostada ning teiselt poolt on suur õigusloome maht kurnav ka huvigruppide jaoks, õiguse adressaatidest rääkimata. Näiteks kui ca kümme aastat tagasi küsiti kojalt igal aastal arvamust ca 100 ettevõtluskeskkonda puudutava õigusakti eelnõu kohta, siis viimastel aastatel on see number olnud juba kaks korda suurem.
Selle probleemi kõige efektiivsemaks lahenduseks on õigusloome mahu vähendamine. See aitab hoiduda ülereguleerimisest ning paljudel juhtudel vähendada ka hilisemat uute normide täitmise ja järelevalvega kaasnevat koormust ja kulu nii avalikule sektorile kui ka erasektorile.
Õigusloome mahu vähendamiseks tuleb senisest paremini valida, milliste õigusaktide koostamine või muutmine on ühiskonna vaates hädavajalik ning vähem tähtsamad muudatused tuleb jätta kõrvale. Õigusakti muutmine peab olema viimane abinõu probleemi lahendamiseks või leevendamiseks. Paljudel juhtudel saab probleemi leevendada ka muude lahendustega.
Väljatöötamiskavatsused on oluline osa heast õigusloomest
Koda andis ka teada, et näeb ühe olulise õigusloome protsessi osana jätkuvalt seda, et enne seaduseelnõu koostamist tuleb teha väljatöötamiskavatsus, milles on kirjas lahendamist vajav probleem, alternatiivid probleemi lahendamiseks ja nende mõjud. Väljatöötamiskavatsusele laekuva tagasiside pealt saab hinnata ja otsustada, kas võimalik probleem on olemas ja seda nähakse sarnaselt ning otsustada, milline võiks olla võimalik lahendus.
Seega on koda vastu ideele kaotada ametnike koormuse vähendamiseks õigusloomeprotsessist väljatöötamiskavatsused. Olulise mõjuga seaduseelnõule peab eelnema väljatöötamiskavatsus ka edaspidi.