06.12.2023
Mida arvad Euroopa Liidu plaanist kaasajastada tarbijavaidluste kohtuvälise lahendamise raamistikku?
Euroopa Komisjon on koostanud direktiivi ettepaneku, millega soovib muuta vaidluste kohtuvälise lahendamise raamistikku. Näiteks sisaldub ettepanekus mõte hõlmata vaidluste kohtuvälise lahendamise raamistikku kõiki vaidlusi, mis on seotud ELi tarbijaõigustega ja digiturul toimuvaga. Hetkel on kaetud üksnes lepinguliste vaidluste teema. Anna hiljemalt 12. detsembriks teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest.
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Plaanitavate muudatuste eesmärk on ajakohastada Direktiiv 2013/11EL, et lihtsustada vaidluste kohtuvälise lahendamise menetlusi. Teiseks eesmärgiks on tunnistada kehtetuks Euroopa Liidu määrus 524/2013.
Keda mõjutab?
- Kõiki ettevõtjaid, kes osutavad tarbijale teenuseid või müüvad neile kaupa.
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Euroopa Komisjoni ettepaneku kohaselt kohaldatakse direktiivi kõigi tarbijakaitsega seotud ELi õiguste rikkumiste osas nagu näiteks eksitavate hindade avaldamine, diskrimineerivad tavad, lepingueelse teabe väljajätmine, teenuseosutaja vahetamisega seotud küsimused, parandamise õigusega seotud õiguskaitsevahendite kasutamine. Ehk eeltoodud plaanitava muudatusega oleks hõlmatud igat liiki vaidlused, mis on seotud ELi tarbijaõigustega (vt lähemalt direktiivi ettepanek artikkel 1 p 1). Hetkel kehtiv regulatsioon puudutab üksnes lepingulisi vaidlusi.
- Ettepaneku kohaselt võivad kolmandate riikide kauplejad osaleda vabatahtlikult vaidluste kohtuvälise lahendamise menetluses (vt täpsemalt direktiivi ettepanek artikkel 1 p 3 lg a). Varasemalt see lubatud ei olnud.
- Plaanitavate muudatuste kohaselt peab kaupleja vastama 20 tööpäeva jooksul vaidluste kohtuvälise lahendamise üksuse päringule selles osas, kas nad kavatsevad osaleda vaidluste kohtuvälise lahendamise menetluses või mitte. Kaupleja osalemine jääb vabatahtlikuks (direktiivi ettepanek artikkel 1 p 3 lg d). Hetkel kehtivas direktiivis 2013/11/EL ei ole selles osas vastamiseks tähtaega seatud.
- Ettepaneku kohaselt on pooltel õigus taotleda, et vaidluse kohtuvälise lahendamise tulemus vaadataks läbi füüsilise isiku poolt, kui menetlus viidi läbi automaatselt (vt lähemalt direktiivi ettepanek artikkel 1 p 3 lg b). Varasemalt sellist võimalus ei eksisteerinud.
- Tarbijad saavad veebis esitada kaebuse ja tõendavad dokumendid ning seda protsessi jälgida, samuti saavad nad taotluse korral tutvuda dokumentidega mittedigitaalses vormingus (vt lähemalt direktiiv ettepanek artikkel 1 p 3 lg b).
- Plaanitavate muudatuste kohaselt on vaidluste kohtuvälise lahendamise üksustel võimalus liita konkreetse kaupleja suhtes esitatud sarnaste elementidega juhtumid, kui nad on tarbijat sellest võimalusest teavitanud ja andnud neile võimaluse juhtumi ühendamisest keelduda (vt lähemalt direktiivi ettepanek artikkel 1 p 3 lg b).
- Muudatuse kohaselt ei pea internetikauplejad enam esitama linki internetipõhise vaidluste lahendamise platvormile ega omama selliste vaidlustega seotud teabevahetuseks spetsiaalselt e-posti aadressi (määruse ettepanek artikkel 1 ). Hetkel kehtivas määruses on eeltoodud nõue olemas.
- Plaanitavate muudatuste kohaselt internetipõhine vaidluste lahendamise platvorm ning seda reguleeriv määrus tunnistatakse kehtetuks ja asendatakse interaktiivse digivahendiga, mis suunab tarbijad tarbijavaidluste lahendamise lahenduste juurde (vt lähemalt määruse ettepanek artikkel 2).
Millal jõustuvad muudatused?
Hetkel ei ole teada, millal plaanitavad muudatused jõustuvad.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 12. detsembriks e-posti aadressile martin@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.