Mida arvad kestlikkusaruande koostamise kohustusest ning auditi ja ülevaatuse piirmäärade tõstmisest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Seaduse eesmärk on üle võtta Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv (EL) 2022/2464 ehk kehtestada nõuded kestlikkusaruande koostamiseks ja avaldamiseks ettevõtja majandusaasta aruande tegevusaruande koosseisus ning sätestada nõuded nimetatud aruande audiitorkontrolli läbiviimiseks.
Keda mõjutab?
- Suurettevõtjaid
- Börsil noteeritud väike- ja keskmise suurusega ettevõtjaid
- Suurte kontsernide emaettevõtjaid
- Raamatupidamise aastaaruande auditi või ülevaatuse kohustusega ettevõtteid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Kestlikkusaruandlusega seonduvad muudatused
- Eelnõu kohaselt kehtestatakse suurettevõtjale, börsil noteeritud väikestele ja keskmise suurusega ettevõtjatele (edaspidi ka VKE) ning suurte kontsernide emaettevõtjatele kohustus lisada enda tegevusaruandele eraldiseisva alajaotisena kestlikkusaruanne, mis annab ülevaate äriühingust raamatupidamiskohustuslase tegevuse mõjudest keskkonna-, sotsiaal- ja ühingujuhtimise valdkondades (eelnõu § 1 p 9 lg 2).
- Plaanitavate muudatuste kohaselt peab suurettevõtja lähtuma kestlikkusaruande koostamisel Euroopa kestlikkusaruandluse standardist ja VKE lähtub kestlikkusaruande koostamisel Euroopa VKE kestlikkusaruandluse standardist (eelnõu § 1 p 9 lg 3).
- Kestlikkusaruande koostamise kohustusest on vabastatud VKE, kes kuulub konsolideerimisgruppi, mille konsolideeriv üksus on kohustatud koostama ja avalikustama konsolideerimisgrupi auditeeritud kestlikkusaruande vastavalt Euroopa kestlikkusaruandluse standardile, Euroopa VKE kestlikkusaruandluse standardile või üldtunnustatud kestlikkusaruandluse standarditele. Selline vabastus on ette nähtud vaid juhul, kui tütarettevõtjaks olev VKE on hõlmatud enda emaettevõtja konsolideeritud tegevusaruandega (eelnõu § 1 p 9 lg 4).
- Muudatuste kohaselt võib kestlikkusaruandes jätta avalikustamata teabe raamatupidamiskohustuslase oodatava arengu või läbirääkimisjärgus küsimuste kohta juhul, kui avalikustamata jätmine ei takista õiglase ja tasakaalustatud ülevaate saamist (eelnõu § 1 p 9 lg 5).
- Eelnõu kohaselt on kestlikkusaruande ja konsolideeritud kestlikkusaruande audiitorkontroll kohustuslik (eelnõu § 2 p 54). Kestlikkusaruande ja konsolideeritud kestlikkusaruande audiitorkontrolli kohustus tuleneb Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivist (EL) 2022/2464.
- Eelnõuga muudetakse audiitortegevuse seadust ning muutub vandeaudiitori mõiste. Eelnõus sätestatakse, et audiitortegevuse seaduses kasutatakse edaspidi sõna „vandeaudiitor“ kui räägitakse õigustest või kohustustest, mis rakenduvad nii finantsvandeaudiitorile kui ka kestlikkusvandeaudiitorile (eelnõu § 2 p 2).
- Eelnõu kohaselt on kestlikkusvandeaudiitor vandeaudiitor, kellel on õigus osutada kindlustandvat audiitorteenust, mille objektiks on kestlikkusaruanne (eelnõu § 2 p 3 lg 2). Plaanitavate muudatuste kohaselt (eelnõu § 2 p 71):
- vabastatakse vandeaudiitorid, kes on saanud vandeaudiitori kutse või kelle kutset on tunnustatud enne 2024. aasta 1. jaanuari, kestlikkusvandeaudiitori kutse saamiseks ning kestlikkusaruande audiitorkontrolli läbiviimiseks kestlikkuse valdkonnaga seonduvast praktiseerimise ja kutseeksami sooritamise kohustusest.
- isikule, kes on hiljemalt 2024. aasta 1. jaanuariks esitanud dokumendid vandeaudiitori kutseeksami tegemiseks ja saanud vandeaudiitori kutse enne 2026. aasta 1. jaanuari, ei kohaldata kestlikkuse valdkonnaga seonduvat praktiseerimise kohustust ega eksamikohustust.
- kohustuvad kõik isikud, kes on saanud vandeaudiitori kutse enne 2026. aasta 1. jaanuari ning soovivad osutada kestlikkusaruandluse audiitorkontrolli audiitorteenust, peavad täiendama enda teadmisi ja oskusi Audiitorkogu korraldatud kestlikkusaruande ja selle audiitorkontrolli koolitusel enne 2026. aasta 1. jaanuari.
- Eelnõu kohaselt on kestlikkusaruande audiitorkontrolli objekt kliendi vastutava organi poolt sobivate kriteeriumide alusel koostatud kestlikkusinformatsioon. Kestlikkusinformatsioon on ühtsustatud, võrreldav ja veenvatel teaduslikel tõenditel põhinev raamatupidamiskohustuslase kogu väärtusahelat kirjeldav kvalitatiivne ja kvantitatiivne teave möödunud ning tulevikus saabuva perioodi kohta (eelnõu § 2 p 29 lg 2)
Auditi ja ülevaatuse piirmäärade tõstmine
- Plaanitavate muudatustega muudetakse ka raamatupidamise aastaaruande auditi ja ülevaatuse piirmäärasid müügitulu või tulu ning varade osas. Muudatuse kohaselt on edaspidi raamatupidamise aastaaruande auditkohustuslik raamatupidamiskohustuslasele, kes (eelnõu § 2 p 43-46) täidab kaks järgnevast kolmest tingimusest: müügitulu või tulu 6 miljonit eurot (kehtiv 4 miljonit eurot); varad 3 miljonit eurot (kehtiv 2 miljonit eurot); keskmine töötajate arv 50 inimest (ei muudeta) või täidab ühe tingimuse kolmest järgnevast: müügitulu või tulu 15 miljonit eurot (kehtiv 12 miljonit eurot); varad 7,5 miljonit eurot (kehtiv 6 miljonit eurot); keskmine töötajate arv 180 inimest (ei muudeta).
- Muudatuse kohaselt on ülevaatus edaspidi kohustuslik raamatupidamiskohustuslasele, kes (eelnõu § 2 p 43-46) täidab kaks järgnevast kolmest tingimusest: müügitulu või tulu 2 miljonit eurot (kehtiv 1,6 miljonit eurot); varad 1 miljon eurot (kehtiv kaheksasada tuhat eurot); keskmine töötajate arv 24 inimest (ei muudeta) või täidab ühe tingimuse kolmest järgnevast tingimusest: müügitulu või tulu 6 miljonit eurot (kehtiv 4,8 miljonit eurot); varad 3 miljonit eurot (kehtiv 2,4 miljonit eurot); keskmine töötajate arv 72 inimest (ei muudeta).
- Kehtiva seaduse kohaselt on raamatupidamise aastaaruande audit kohustuslik igale aktsiaseltsile, millel on enam kui kaks aktsionäri. Eelnõuga täpsustatakse aktsionäride arvu arvestamise ajalise kriteeriumi ulatust ning sätestatakse, et raamatupidamise aastaaruande audit on kohustuslik igale aktsiaseltsile, millel on enam kui kaks aktsionäri igal ajahetkel kogu majandusaasta jooksul (eelnõu § 2 p 47).
Millal jõustuvad muudatused?
Muudatused jõustuvad 2024. aasta 6. juulil, mis on direktiivi (EL) 2022/2464 ülevõtmise tähtpäev.
Uued auditi ja ülevaatuse piirmäärad kohalduvad eelnõu kohaselt 2024 aasta majandusaasta aruannetele.
Kestlikkusaruandeid tuleb hakata esitama järgnevalt:
- 2024. aasta 1. jaanuaril või hiljem algavate aruandeperioodide kohta peavad kestlikkusaruande esitama avaliku huvi üksustena määratletud äriühingust suurettevõtjad ja suured konsolideerimisgrupid töötajate majandusaasta keskmise arvuga rohkem kui 500;
- 2026. aasta 1. jaanuaril või hiljem algavate aruandeperioodide kohta tekib kestlikkusaruande esitamise kohustus kaptiivkindlustusandjail ja kaptiivedasikindlustusandjail, samuti avaliku huvi üksustena määratletud mittekeerukatel krediidiasutustel ja investeerimisühingutel
- 2026. aasta 1. jaanuaril või hiljem algavate majandusaastate kohta tekib kestlikkusaruande esitamise kohustus väikeettevõtjal ja keskmise suurusega ettevõtjal, kes on avaliku huvi üksus. Seda kohustust saab ta edasi lükata ja hakata kestlikkusaruannet esitama 2028. aasta 1. jaanuaril või hiljem algavate majandusaastate kohta tingimusel, et ta varasemate aastate tegevusaruannetes esitab põhjenduse kestlikkusaruande esitamata jätmisest;
- 2028. aasta 1. jaanuaril või hiljem algavate majandusaastate kohta laieneb kestlikkusaruande esitamise kohustus kolmanda riigi äriühingust suur-, väike- ja keskmise suurusega ettevõtjale, kes on avaliku huvi üksus;
Anna teada, mida plaanitavast kestlikkusaruande koostamise kohustusest ning plaanist tõsta piirmäärasid raamatupidamise aastaaruande kohustusliku auditi ja ülevaatuse läbiviimiseks. Tagasisidet ootan hiljemalt 14. märtsiks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.