Mida arvad uutest elektriauto ostutoetuse tingimustest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Eesmärk on suurendada Eestis kasutuses olevate ja taastuvatest energiaallikatest toodetud elektrienergiaga sõitvate sõidukite osakaalu ning aidata kaasa keskkonnateadlike valikute tegemisele nii eraisikute poolt kui ka ettevõtete poolt.
Keda mõjutab?
Juriidilisi isikuid, kes ostavad nullheitega sõiduki
Füüsilisi isikuid, kes ostavad nullheitega sõiduki
Liisinguandjaid
Ettevõtjaid, kes müüvad elektriautosid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Eelnõu tähenduses on nullheitega sõiduk täiselektriline, sealhulgas vesiniku kütuseelemendiga, M1 või N1 kategooria sõiduk ehk auto, mille süsinikdioksiidi heitkogus on null grammi kilomeetri kohta (0 g/km) (eelnõu § 1 p 2). Varasemalt toetati ka kastirataste ostu, kuid eelnõu kohaselt lõpetatakse kastirataste ostu toetamine, kuna elektriautode ostutoetusel on oluliselt suurem mõju transpordisektori heite vähenemisse.
Eelnõu kohaselt võib toetust taotleda autole, mille on taotleja ostnud ja valdusesse saanud mitte hiljem kui kuue kuu jooksul auto liiklusregistris registreerimisest. Taotlus tuleb esitada Keskkonnainvesteeringute Keskusele (edaspidi KIK) (eelnõu § 1 p 4). Kehtiva regulatsiooni kohaselt tuli taotlus esitada kahe kuu jooksul.
Eelnõuga sätestatakse taotluse uued suurused (eelnõu § 1 p 5, 6):
juriidilisele isikule 4000 eurot ühe uue auto kohta (jääb samaks nagu kehtivas määruses);
füüsilisele isikule 5128 eurot ühe uue auto kohta (varasemalt 5000 eurot);
füüsilisele isikule kuni 25 protsenti ostuhinnast, kuid mitte rohkem kui 5128 eurot, ühe kasutatud auto kohta. Kasutatud autole saab toetust ainult füüsiline isik ja tingimusel, et ta soetab selle auto liisingulepingu alusel tunnustatud automüüja käest;
juriidilisel isikul on auto ostmisel võimalik taotleda sisepõlemismootoriga kasutatud M1 või N1 kategooria sõiduki lammutamise eesmärgil Transpordiameti liiklusregistrist kustutamisel lisatoetust 1500 eurot ühe auto ostmiseks ühe lammutatava sõiduki kohta (kehtiv määrus lammutamise toetust ette ei näe) ;
Füüsilisele isikule, kes oli lammutatava auto viimane omanik, ühe lammutatava auto liiklusregistrist kustutamisel makstakse auto ostmisel lisaks 1923 eurot ühe auto jaoks (kehtiv määrus lammutamise toetust ette ei näe). Eelnõu kohaselt saab lammutatava auto lisatoetust taotleda samaaegselt uue või kasutatud auto ostmise toetuse taotlemisega (eelnõu § 1 p 17). Ühe liiklusregistrist kustutatud lammutatava auto kohta saab lisatoetust ühele autole.
Eelnõu kohaselt on uus auto, mis peab olema esmaselt registreeritud taotleja nimele või liisinguandja nimele, kellega taotleja on sõlminud liisingulepingu, mille kohaselt taotleja on sõiduki vastutav kasutaja. Lisaks peab uuel autol olema vähemalt kaheaastane müügigarantii või sellega samaväärne garantii (eelnõu § 1 p 19).
Kasutaud auto võib olla kuni 5 aastat vana auto arvestades esmasest registreerimisest. Esmase registreerimise asukohariik ei ole piiritletud (eelnõu § 1 p 19).
Lammutatav auto on sisepõlemismootoriga M1 või N1 kategooria sõiduk, mis kustutati Transpordiameti liiklusregistrist mitte rohkem kui kuus kuud enne auto ostmise toetuse taotluse esitamist, aga mitte enne 2025. aasta 1. jaanuarit, ja mis läbis tehnonõuetele vastavuse kontrolli mitte rohkem kui 15 kuud enne Transpordiameti liiklusregistrist kustutamist (eelnõu § 1 p 19).
Plaanitavate muudatuste kohaselt muudetakse soetatud auto kohustusliku kasutamise perioodi senise 4 aasta pealt 2 aasta peale. Eelnõu jõustumisest kehtib kahe aastane auto kasutamise kohustus universaalselt kõikidele määruse alusel toetust saanud isikutele (eelnõu § 1 p 10).
Plaanitavate muudatustega lisatakse eelnõusse erisus, mille kohaselt ei kehtestata toetuse saamise keeldu ettevõtjatele, kelle põhitegevusala vastab Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatori (EMTAK 2008) koodile 77111: sõiduautode ja väikebusside (täismassiga alla 3,5 t) rentimine ja kasutusrent või koodile 45191: muude mootorsõidukite müük (eelnõu § 1 p 12). Kehtiva määruse kohaselt on erand kehtestatud ainult koodile koodile 77111.
Eelnõus sätestatakse, et toetuse taotleja ei tohi osta kasutatud sõidukit endaga seotud isikult. Isikud on omavahel seotud, kui neil on ühine majanduslik huvi või kui ühel isikul on teise üle valitsev mõju (eelnõu § 1 p 13). Seotud isikud on nt abikaasad või isik on juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liige.
Millal jõustuvad muudatused?
Eelnõu kohaselt jõustub määrus 2025. aasta 1. jaanuarit.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 19. detsembriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan kliimaministeeriumile.