Busse ja kergsõidukeid ei tohiks teekasutustasuga maksustada
Kaubanduskoda ei toeta Euroopa Komisjoni plaani laiendada seni vaid rasketele kaubaveokitele kohaldatavat teekasutustasu ka bussidele ning anda liikmesriikidele võimalus kehtestada sama maks ka kergsõidukitele. Peamine kriitika on suunatud just busside maksustamise võimalusele.
Euroopa Komisjon esitas liikmesriikidele arvamuse avaldamiseks muudatusettepanekud direktiivi 1999/62/EÜ kohta, mis reguleerib raskete kaubaveokite maksustamist teekasutustasudega. Komisjon tegi ettepaneku laiendada makse edaspidi kõikidele rasketele sõidukitele, mitte vaid rasketele kaubaveokitele, sh bussidele. Lisaks tehti ettepanek anda liikmesriikidele võimalus kehtestada tee- ja kasutusmaks ka kergematele sõidukitele. See tähendaks, et soovi korral saavad riigid maksustada teede kasutamise ka sõiduautode, minibusside ja kaubikute puhul.
Koda üldjoontes nõustub, et raskesõidukite puhul ei pruugi olla õigustatud vahetegu kaubavedude ja muul eesmärgil teetaristust kasutavate raskete sõidukite vahel. Küll aga ei saa nõustuda plaaniga laiendada rasketele veokitele kehtestatavaid mistahes tee- ja kasutustasusid ka bussidele.
Bussitranspordi eesmärk on suunatud keskkonnasäästlikkusele, kulude kokkuhoiule ning teede koormuse vähendamisele, olles alternatiiv sõiduauto kasutamisele. Kui bussidele rakendataks teekasutustasu, pidurdaks see ühistranspordi edendamist ja piiraks selle kasutusvõimalusi, mis omakorda suunaks reisijaid kasutama ühistranspordi asemel pigem sõiduautosid ja suurendama veelgi teede koormust ning keskkonnasaastet.
Üleüldine ettevõtjate tagasiside kergsõidukite maksustamise võimaluse kohta tee- ja kasutustasudega on läbivalt negatiivne. Hiljutisi riigisiseseid maksumuudatusi arvestades ei suhtu ettevõtjad täiendava maksustamisvõimaluse loomisse soosivalt. Kui võtta arvesse, et 2020. aastast hakkavad Euroopa struktuurifondide toetussummad vähenema, võivad vähenema hakata ka Eesti teetaristusse tehtavad investeeringud. On alust karta, et loodavaid maksustamisvõimalusi (sh kergsõidukite maksustamist) võidakse hakata rakendama nende kompenseerimiseks.
Juhul kui ettepanekud praegusel kujul Euroopa Liidu tasandil vastu võetakse, jääks liikmesriikide endi otsustada, kas ja mil määral kergsõidukitele tee- ja kasutustasusid kehtestada. Rasketele kaubaveokitele kehtestatud makse peaks liikmesriik aga laiendama kõikidele rasketele sõidukitele ning ka bussidele.
Vaata kaubanduskoja ametlikku arvamust siin: