Digiteenuste määrus hakkab peagi kohalduma veebipõhistele vahendajatele
17. veebruarist 2024 hakkab veebipõhiste vahendusteenuste osutajatele kohalduma Euroopa Liidu digiteenuste määrus. Uute kohustute hulk hakkab sõltuma nii sellest, milline on täpsemalt osutatava teenuse sisu kui ka sellest, kui suur on vahendusteenust osutav ettevõte.
Kes on veebipõhise vahendusteenuse osutaja?
Veebipõhise vahendusteenuse osutajad jagunevad määruse kohaselt kolme rühma – pelga edastamise teenuse osutajad, vahemällu salvestamise teenuse osutajad ja teabe talletamise teenuse osutajad (artikkel 3 punkt g).
Pelk edastamise teenus on määruse kohaselt teenus, mis seisneb teenusesaaja esitatud teabe edastamises sidevõrgu kaudu või sidevõrgule juurdepääsu pakkumises. Sellise teenuse osutajateks on näiteks sideoperaatorid nagu Telia ja Elisa (artikkel 3 punkt gi).
Vahemällu salvestamise teenus on määruse kohaselt teenus, mis seisneb teenusesaaja esitatud teabe edastamises sidevõrgu kaudu ja hõlmab kõnealuse teabe automaatset, vahepealset ja ajutist talletamist, mille ainus eesmärk on teabe tõhusam edastamine teistele teenusesaajatele nende taotluse alusel. Sellise teenuse osutajateks on näiteks erinevad kuulutusi vahendavad portaalid nagu kv.ee ja auto24.ee (artikkel 3 punkt gii).
Teabe talletamise teenus on määruse kohaselt teenus, mis seisneb teenusesaaja taotlusel teenusesaaja esitatud teabe talletamises. Sellise teenuse osutajateks on näiteks veebilehtede majutusteenuse pakkujad, näiteks zone.ee (artikkel 3 punkt giii).
Neile veebipõhise vahendusteenuse osutajatele hakkavad kehtima teatud kohustused, mida järgnevalt lähemalt selgitame.
Kohustused, mis laienevad kõigile veebipõhise vahendusteenuse osutajatele
Kõik veebipõhised vahendusteenuse osutajad peavad määruse kohaselt hakkama tegema koostööd pädevate asutustega ebaseadusliku sisu ilmnemisel. Ebaseadusliku sisu all tuleb vastavalt määrusele mõista igasugust teavet, mille edastamine on ebaseaduslik kas Euroopa Liidu õigusest või siseriiklikust õigusest tulenevalt. Näiteks võib ebaseadusliku sisu all mõista narkootikumide või muude keelatud toodete reklaame. Kui pädev asutus leiab, et veebipõhise vahendusteenuse osutaja on kaasa aidanud ebaseadusliku sisu esitamisele, teavitab ta sellest viivitamatult seda ettevõtjat, tehes talle korralduse ebaseaduslik sisu eemaldada. Seejärel peab teenuseosutaja võtma kasutusele vajalikud meetmed, kõrvaldama ebaseadusliku sisu ning teavitama korralduse teinud pädevat asutust ebaseadusliku sisu kõrvaldamisest (artikkel 9).
Samuti peavad kõik veebipõhise vahendusteenuse osutajad määrama kontaktpunkti, mis võimaldab teenusesaajal elektrooniliste vahendite abil ja kasutajasõbralikul viisil nendega otse ja kiiresti suhelda, sealhulgas võimaldades teenusesaajatel valida sidevahendid, mis ei tugine üksnes automatiseeritud vahenditele. See tähendab, et teenuseosutajad peavad näiteks oma kodulehele looma vestlusakna, mille kaudu on teenuseosutaja klientidel võimalik võtta teenuseosutajaga ühendust ja teavitada teenuseosutajat ebaseaduslikust sisust (artikkel 11). Ühtne kontaktpunkt peab muuhulgas võimaldama ka kiiret suhtlust teenuseosutaja ja riiklike asutuste vahel (artikkel 12).
Lisaks tekib kõigile veebipõhise vahendusteenuse osutajatele kohustus lisada oma teenuse kasutamise tingimustesse teave kõigi piirangute kohta, mille nad oma teenuse kasutamisega seoses kehtestavad. See peab hõlmama teavet kõigi põhimõtete, menetluste, meetmete ja vahendite kohta, mida kasutatakse sisu modereerimiseks, sealhulgas algoritmiliste otsustusprotsesside ja inimeste tehtava läbivaatamise jaoks, ning ettevõttesisese kaebuste menetlemise süsteemi töökorda. See peab olema esitatud selges, lihtsas, arusaadavas, kasutajasõbralikus ja üheselt mõistetavas keeles ning olema avalikult kättesaadav (artikkel 14).
Kõik veebipõhiste vahendusteenuste osutajad peavad ka vähemalt kord aastas tegema avalikult kättesaadavaks kergesti ligipääsetavad ning kergesti arusaadavad aruanded igasuguse sisu modereerimise kohta, mida nad vaatlusalusel ajavahemikul (st aasta või lühema perioodi jooksul) on teinud (artikkel 15).
Kohustused, mis laienevad vaid teabe talletamise teenuse osutajatele
Teabe talletamise teenuse osutajad peavad määruse kohaselt sisse seadma teavitusmehhanismi kasutajate teavitustele reageerimiseks. See mehhanism peab võimaldama teenuse kasutajal teenuseosutajale teada anda, et nende teenusekeskkonnas leidub sisu, mis kasutaja arvates võib olla ebaseaduslik. Mehhanism peab olema kergesti ligipääsetav ja kasutajasõbralik ning võimaldama esitada teateid vaid elektrooniliselt. Teenuseosutaja peab disainima mehhanismi selliselt, et mehhanism kohustaks ebaseaduslikust sisust teada andvat kasutajat esitama põhjendusi, miks see sisu on tema arvates ebaseaduslik, kirjeldama ebaseadusliku sisu asukohta võimalikult täpselt, sisestama oma e-posti aadressi ning kinnitama, et ta tegutseb ebaseaduslikust sisust teenuseosutajat teavitades heas usus ning ei anna teadlikult valeinfot ebaseadusliku sisu kohta. Teenuseosutajal on pärast kasutajalt sellise teabe saamist kohustus saata teabe esitajale kinnitus selle kohta, et on teabe kätte saanud, ning seejärel hakata teabe sisuga tegelema. Teabe sisu uurimise tulemustest on teenuseosutaja samuti kohustatud teabe esitanud kasutajat teavitama (artikkel 16).
Kui teenuseosutaja on saanud teada, et veebileht, millele teenuseosutaja veebimajutusteenust pakub, sisaldab ebaseaduslikku sisu või on muudel põhjustel vastuolus teenuseosutaja teenusetingimustega, on teenuseosutajal kohustus sellise sisu levitamisele piirangud seada, kuid ta peab veebilehe omanikule esitama põhjendused, miks piirangud seati. Teenuseosutajal ei ole kohustust veebilehe omanikule põhjendusi esitada, kui talle ei ole teada veebilehe omaniku elektroonilisi kontaktandmeid, mille kaudu teenuseosutaja saaks veebilehe omanikuga ühendust võtta (artikkel 17).
Samuti on teabe talletamise teenuse osutajal kohustus teavitada õiguskaitseorganeid, kui tal on tema kaudu talletatud teabe pinnalt tekkinud põhjendatud kahtlus, et toime on pandud või pannakse tulevikus toime kuritegu (artikkel 18).
Määrus hakkab kohalduma 17. veebruarist 2024. Määrusega on võimalik tutvuda siin.