Ettevõtete positiivseid väljavaateid piiravad tööjõukulud ja tööjõupuudus
Kaubanduskoda viis oma liikmete seas läbi iga-aastase majandusküsitluse, mis on üks osa iga-aastasest Euroopa Kaubanduskodade Assotsiatsiooni uuringust. Küsitlusele vastas 45 000 Euroopa ettevõtjat. Eestist osales küsitluses 173 ettevõtjat. Eesti ettevõtjad tõid peamise murekohana välja tänase tööjõusituatsiooni ja sellega seotud kulud.
Küsitluse eesmärk oli teada saada, milliseks prognoosivad ettevõtjad oma järgmist aastat. Küsiti siseriikliku müügi, ekspordi, töötajate arvu, investeeringute ning üldise majanduskeskkonna kohta.
Eesti ettevõtjad
Küsitlusele vastanud Eesti ettevõtted tõid 2019. aasta suurima väljakutsena välja kasvavad tööjõukulud. Sarnaselt hindasid tööjõukulusid suurimaks väljakutseks ka teised Ida-Euroopa riigid. Tööjõukulude kasvule avaldab survet ka tööjõupuudus. Lisaks toodi probleemina välja ka kasvavad energiakulud.
Hoolimata võimalikest raskustest planeerivad Eesti ettevõtted edaspidiseid investeeringuid ning laienemist.
Järgmise aasta väljakutsed
42% vastanud Euroopa ettevõtjatest näevad järgmise aasta suurima väljakutsena tööjõukulude kasvu. Viimase 13 aastaga on Euroopa keskmine tunnipalk kasvanud 35% ning 2018 teises kvartalis 2.6% võrdluses eelmise aastaga. Eestis on nominaalpalga kasv viimastel aastatel olnud kiire, ületades 2017. aastal 7.34%.
41% vastanutest tõi väljakutsena välja oskustööliste puudusest tulenevaid probleeme. Selle põhjusena nähakse kiiret keskkonna muutust, millega ei suuda kaasas käia koolisüsteem, mis ei loo vajalike oskustega töölisi.
Võimalike väljakutsetena järgnesid siseturu nõudluse langus (39% vastanutest), materjalide ja energia hinna kasv (27% vastanutest), finantseerimisega seotud raskused (20%), välisnõudluse langus (16%), valuutavahetuskursid (10%) ja Brexitiga seonduv (7%).
Üldraamides näevad Euroopa ettevõtjad eesolevat aastat positiivsena, kuid oodatakse kerget majanduse jahtumist ning aeglustumist seoses ülaltoodud probleemidega.
Kaubanduskoja majandusküsitlus on üks osa iga-aastasest Euroopa Kaubanduskodade Assotsiatsiooni (Eurochambres) uuringust, mis viidi läbi juba 26. korda 26 Euroopa riigis.
Põhjalikumalt saab uuringu tulemustega tutvuda Eurochambresi koduleheküljel www.eurochambres.eu. Kokkuvõte on leitav ka siin.