Ettevõtja ei peaks maksma tarbijavaidluste lahendamise eest tasu
Riik kavatseb muuta ettevõtja ja tarbija vahelise vaidluse lahendamise reegleid. Kavatsus sisaldab ettevõtjatele nii positiivseid kui negatiivseid muudatusi, näiteks lisanduks ettevõtjale kohustus maksta tarbijavaidluste komisjonile menetlustasu.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium koostas muudatusettepanekud selle kohta, kuidas peaks edaspidi toimuma kauplejate ja tarbijate vaheliste vaidluste lahendamine tarbijavaidluste komisjonis. Tegemist on väljatöötamiskavatsusega, millele järgneb veel õigusakti koostamine. Lõplikud muudatused peaksid ministeeriumi plaani järgi kehtima hakkama 2022. aasta esimeses kvartalis.
Kaubanduskoda saatis ministeeriumile ettevõtjate seisukohad, kus toetas osasid muudatusi.
- Koda toetas muudatust, mille kohaselt peaksid ka kauplejad saama taotleda vaidluse suulist arutamist. Kehtiva seaduse alusel on vaid tarbijal õigus valida, kas vaidlus lahendatakse kirjalikus või suulises menetluses.
- Positiivne on ka muudatus, et tarbija peab hakkama maksma lõivu 10 eurot, kui esitab avalduse tarbijavaidluste komisjonile. Täna on see tarbijale tasuta. Lõivu kehtestamine aitab vähendada komisjonile pahatahtlike ja põhjendamatute pöördumiste arvu.
- Mõistlik on ka tarbijavaidluste komisjoni esimeeste arvu vähendamine tänase 13 pealt 3 peale. Muudatus aitab tagada esimeeste ühetaolisema lähenemise vaidluste lahendamisel. Seetõttu ei pea aga ilmtingimata suurendama komisjoni tulubaasi, kuna komisjoni töömaht muutub tõenäoliselt väiksemaks (tänu tarbijatele kehtestatavale lõivule).
Siiski sisaldab ministeeriumi kavatsus ka selliseid muudatusi, millele koda oli vastu.
Kaupleja ei peaks maksma komisjonile menetlustasu
Koda on vastu muudatusele, mille kohaselt peab kaupleja hakkama maksma komisjonile tasu 150 eurot ning hüvitama täiendavad kulud (nt ekspertiisi kulud). Muudatusettepaneku järgi tuleks 150 eurot maksta juhul, kui komisjon rahuldab tarbija avalduse täielikult või osaliselt. See võib tingida olukorra, kus kauplejad hakkavad iga hinna eest komisjoni sattumist vältima ja rahuldama tarbija nõudmised sõltumata sellest, kas tarbijal on tegelikult õigus või mitte. Ministeeriumile saadetud kirjas asus koda seisukohale, et selline muudatus kahjustab oluliselt kauplejate huve, võimaldab tarbijatel käituda kauplejate suhtes pahatahtlikult ning ei ole eesmärgipärane.
Koda ei toeta, et komisjoni otsused muudetakse siduvateks
Täna on otsuste täitmine kauplejale vabatahtlik ja selle täitmiseks ei saa kohtutäitur algatada täitemenetlust. Tulevikus tekiks tarbijal aga võimalus pöörduda komisjoni otsusega otse kohtutäituri poole. Koda ei toetanud seda muudatusettepanekut, kuna pole selge, milleks sellist muudatust üldse vaja on. Suurem osa kauplejatest täidab tarbijavaidluste komisjoni otsuseid niigi ning tarbijate usaldus süsteemi ja komisjoni vastu on niigi kõrge. Komisjoni otsuste siduvaks muutmine eeldab ka menetluse muutmist, mis teeb otsuseni jõudmise tänasest keerulisemaks ja pikemaks.