Koda ei toeta keskkonnasõbralike sõidukite direktiivi muutmist
Euroopa Komisjon plaanib muudatusi keskkonnasõbralike sõidukite direktiivis, millega tahetakse lisada riigihangete korraldamisele tingimusi, läbi mille tuleks üha rohkem soetada keskkonnasõbralikumaid sõidukeid. Kaubanduskoda ei toeta direktiivi muudatusi ning soovitab Euroopa Komisjonil hoopis pakkuda toetusmeetmeid keskkonnasõbralike sõidukite soetamiseks.
Plaanitav muudatus puudutab läbi riigihangete maanteesõidukite ostmist, rentimist, liisimist ja muid taolisi teenuseid. Maanteesõidukite all on mõeldud nii kergsõidukeid (M1-, M2-, N1-kategooria) kui ka raskeveosõidukeid. Näiteks peab aastaks 2025 keskkonnasõbraliku kergsõiduki CO2 heitekogus olema alla 25 g/km ning need peavad moodustama 21% kõikidest riigihangetest soetatud sõidukitest.
Kaasneksid suuremad kulutused nii avalikule sektorile kui ka ettevõtjatele
Kaubanduskoda leiab, et suureks murekohaks on kulud, mida direktiivi rakendamine endaga kaasa toob. Suur osa riigihankeid on seotud kohalike omavalitsustega, kes soetavad nii ühistranspordiks kui ka muuks otstarbeks sõidukeid, mis kuuluvad direktiivi kohaldamise alla. Samas on kohalike omavalitsuste rahalised vahendid piiratud. Direktiivi rakendamine tooks kohalikele omavalitsustele suuri lisakulutusi, kuid Euroopa Liidu poolt ei ole tagatud lisarahastust direktiivi täitmiseks. Seetõttu ei ole mõistlik direktiivi rakendada seni, kuni ei ole keskkonnasõbralikes sõidukites kasutatava tehnoloogia hind muutunud madalamaks.
Samuti mõjutab direktiiv ka kohalikke väikeseid veoteenuse ja muid sõidukitega teenusepakkujaid. Kui riigihangetes hakatakse eelistama teenuste pakkumiseks keskkonnasõbralikke sõidukeid, siis oleksid konkurentsist väljas ka väikesed ettevõtjad, kellel ei ole võimalus soetada kulukaid keskkonnasõbralikke sõidukeid. Väikesed ettevõtjad suudaksid soetada keskkonnasõbralikke sõidukeid alles siis, kui nende soetamiskulud on madalad ehk direktiivi järgsed keskkonnasõbralikud sõidukid on massiliselt kasutusel, mis on nende hinna alla viinud.
Keskkonnasõbralike sõidukite kriteeriumid on karmid
Kaubanduskoja hinnangul on direktiivi lisas välja toodud kergsõidukite kriteeriumid liiga karmid. Hetkel on Eesti turul müügil väga vähe sõidukeid, mis nendele kriteeriumitele vastaks. Kuigi autotootjatel on kavas järgnevatel aastatel tuua turule üha rohkem keskkonnasõbralikke sõidukeid, on raske öelda, kas antud tehnoloogia areneb piisava kiirusega, et neid oleks mõistlik riigihangete käigus soetada. Probleemseteks kohtadeks järgnevatel aastatel võivad osutuda ka laadimisvõrgustiku väljaarendamine (sh eriti kiirlaadijate kasutuselevõtt) ning tehnoloogia kõrge hind. Probleeme esineb ka raskeveokite alternatiivkütuste nõuetes. Näiteks ei ole määratletud heitenormide piirmäärasid ning puudub teave, kuidas uusi heitenormide piirmäärasid soovitakse paika panna.
Kaubanduskoda soovitab Euroopa Komisjonil direktiivi muutmise asemel hoopis rakendada toetusmeetmeid keskkonnasõbralike sõidukite soetamiseks. Varasemalt riikide poolt läbi viidud keskkonnasõbralike sõidukite soetamise toetused on olnud tulemuslikud ning taolisi toetusi tuleks rakendada seni, kuni eelnimetatud sõidukite hinnad on kõrgemad kui ainult fossiilseid kütuseid kasutavatel sõidukitel.
Loe kaubanduskoja arvamust siit: