Teekasutusmaksude kehtestamise võimalust plaanitakse laiendada kõikidele sõidukitele
Möödunud nädalal kirjutasime Euroopa Komisjoni planeeritavatest muudatustest direktiivis, mis reguleerib raskete kaubaveokite maksustamist teekasutustasudega. Nüüd täpsustasime artiklit asjaoludega, mis kavandatavaid muudatusi paremini selgitavad. Tegemist on alles Euroopa Liidu õiguse muutmise plaaniga ning muudatuste lõplik sisu sõltub liikmesriikide tagasisidest. Seega ei ole hetkel veel täpselt teada, milliseid õigusi ja kohustusi muudatused lõpuks liikmesriikidele juurde tekitavad.
Euroopa Komisjon on esitanud muudatusettepanekud direktiivi 1999/62/EÜ kohta, mis reguleerib raskete kaubaveokite maksustamist teekasutustasudega. Ettepanekute järgi võiks direktiivi rakendada edaspidi kõikide raskeveokite suhtes, mitte ainult kauba vedamiseks mõeldud raskeveokitele. Muudatus on ajendatud asjaolust, et teede infrastruktuuri ning ümbritsevat keskkonda kahjustavad kõik teedel sõitvad sõidukid, mistõttu ei ole põhjendatud vaid üht liiki raskeveokite maksustamine teede kasutamise eest. Nii peaks liikmesriigid, kus on rasketele kaubaveokitele kehtestatud teekasutusmaksud, laiendama neid makse edaspidi kõikidele raskeveokitele.
Lisaks on tehtud ettepanekud, et tee- ja kasutusmaksu kehtestamise võimalused võiks laieneda ka teistele ja kergematele sõidukitele. See tähendab, et liikmesriikid saaks soovi korral maksustada teede kasutamise ka sõiduautode, busside, minibusside ja kaubikute puhul. Selline võimalus ei looks liikmesriigile kohustust makse kehtestada, kui seda aga soovitakse teha, pakuks muudetav direktiiv liikmesriigile mitmekesisemaid maksustamise võimalusi.
Näiteks lisanduks direktiivi sätete sekka hinnalisandite kehtestamise võimalus. Selle järgi võiks riik lisada koefitsiendi teekasutustasule nendel lõikudel, mille korrashoid on eriti kulukas ning kus liiklus on eriti keeruline või keskkonnale kahjulik (mägised piirkonnad jne). Samuti tekiks ummikumaksu kehtestamise võimalus, mille kohaselt saaks liikmesriik kehtestada makse sagedaste ummikutega teelõikudel. Ummikumaksust saadavat tulu tohiks riik kasutada ainult ummikuprobleemi lahendamiseks. Raskeveokite puhul tekib võimalus teetasusid diferentseerida vastavalt sõidukite heitgaaside määrale. Diferentseerimise eesmärk on soodustada uuemate ja keskkonnahoidlikumate sõidukite kasutamist, et vähendada teetranspordi mõju keskkonnale.
Maksude kehtestamisel peavad liikmesriigid kinni pidama direktiivi lisades kehtestatavatest maksude piirmääradest ja vahemikest. Samuti on muudatusettepanekutega jäetud liikmesriikidele ka maksuerandite kehtestamise võimalus.
Lähemalt saab teekasutustasude direktiivi muudatusettepanekutest lugeda siit.
Teekasutustasude laiendamise võimalus eeldab ka maksude kogumise süsteemide tõhustamist liiduüleselt. Seni kehtiv direktiiv 2004/52/EÜ reguleerib küll EL elektroonilise maanteemaksu koostalitusvõimet, kuid praktikas ei ole siiski kõikide liikmesriikide maksukogumissüsteemid piisavalt hästi toimivad ja ühilduvad.
Seetõttu on Euroopa Komisjon teinud ettepanekud ka selle direktiivi muutmiseks, et tõhustada riikide siseselt ja liiduüleselt teemaksude kogumiseks vajalikke tehnilisi süsteeme ja omavahelist infovahetust maksude tasumata jätmise kohta. Täpsemalt saab maanteemaksu koostalitusvõimet puudutava direktiivi muudatusettepanekutest lugeda siit.