Uus veose paigutamise, kinnitamise ja katmise kord ei täida oma eesmärki
Seoses juunis jõustunud autoveoseaduse ja liiklusseaduse muudatustega on muutmisel veose paigutamise, kinnitamise ja katmise tingimused. Kaubanduskoja hinnangul on eelnõu sellisel kujul liiga üldine, ei täida oma eesmärki ega ole praktikas kasutatav.
Siiani kehtinud määrus reguleeris üksnes ettevõtluses toimuvatel kaubavedudel veose paigutamist, katmist ja kinnitamist. Kuna liikluses ei osale ainult ettevõtjate veosed, vaid väga palju ka füüsiliste isikute igapäevaveosed, siis reguleerib alates 01. juunist 2018 veoseveo nõudeid liiklusseadus ja selle alusel antavad määrused ning need kohalduvad kõigile isikutele – nii ettevõtjatele kui igapäevasõite tegevatele füüsilistele isikutele.
Vastutusala
Eelnõu seletuskirja kohaselt on eelnõu koostamisel lähtutud põhimõttest, et vastutust süsteemi ohutuse eest jagatakse nii süsteemi kujundajate kui ka selle kasutajate vahel (nn jagatud vastutuse printsiip) – igaüks on vastutav oma tegevuse või tegevusetuse eest.
Autoveoseaduse mõistes on kõigil logistilise protsessi osalistel, sealhulgas pakkijatel, laadijatel, veoettevõtjatel ja autojuhtidel, oma osa selle tagamisel, et veos oleks nõuetekohaselt pakitud ja laaditud sobivale sõidukile.
Eelnõust ei selgu, kes ja millises ulatuses vastutab. Seletuskirjas on välja toodud, et sisuliste veose paigutamise, kinnitamise ja katmise nõuete täitmise eest on vastutav autojuht, kui vedu toimub liiklusseaduse alusel. Kui vedu toimub autoveoseaduse alusel, siis on nende nõuete eest vastutav saatja või kui veolepingu kohaselt paigutab, kinnitab või katab veose veoseveo korraldaja, siis veoseveo korraldaja. Vastavalt sellele jaotusele toimub ka nõuetele järelevalve teostamine.
Liiklusseaduses ja autoveoseaduses toodud vastutusala eeldab mitteõiguspärast käitumist. Eelnõu eesmärk on anda õiguspärane käitumisviis. Paraku antud eelnõu seda eesmärki ei täida.
Maanteetranspordi ahelas puutuvad veetava kaubaga kokku mitmed osapooled, kellel igaühel kahjuliku tagajärje tekkimise vältimiseks kindlad kohustused. Laadimise korraldamine on tarneahelates kokku lepitud enne veolepingu sõlmimist. Vastutusele saab võtta isikut, kui on tagatud reaalne võimalus avaldatud seadusest/normist teada saada ja seda ka mõista. Veoste laadimise ja paigutamise eest saab vastutada üksnes see, kellel on selle töö jaoks vajalikud seadmed ja oskused ning kes on ka teostaja.
Arusaadavus
Eelnõu jätab tagamata võimaluse oma eesmärgist täielikult ja õigesti aru saada. Eelnõus viidatud standardid (12 nimetust), millele peavad veose paigutamise, kinnitamise ja katmise nõuded vastama, ei ole eesti keeles kättesaadavad. Seega puudub reaalne võimalus normiga tutvuda. Sellest tulenevalt ei pruugi eelnõu sihtgrupp aru saada standardites kajastatud arvutamise, kinnitamise jm meetoditest.