Valitsuse sisserände piirarvu lahendused probleemi ei leevenda
Kuigi valitsus on astunud samme sisserände piirarvu probleemi lahendamiseks, siis kaubanduskoja hinnangul ei lahenda heaks kiidetud lahendused siiski kvoodi probleemi ulatuses, mida spetsiaalne töörühm pika tööga lootis. Koda peab vajalikuks kvoodi probleemiga sisulisemalt tegelda, mistõttu tegi valitsusele täiendavad ettepanekud välismaalaste palkamise lihtsustamiseks.
Valitsus ei toetanud enda loodud töörühma ettepanekuid
Kaubanduskojale jääb arusaamatuks, miks toetas valitsus siseministri poolt loodud sisserände regulatsiooni töörühma viiest ettepanekust vaid kahte. Toetuseta jäid koja hinnangul kaks kõige olulisema mõjuga töörühma ettepanekut – vabastada piirarvu alt kuni kaheaastase elamisloaga välismaalased ning välismaalased, kelle töötasu on vähemalt 1,5-kordne Eesti keskmine palk. Kusjuures need ettepanekud ei olnud esitatud ettevõtjate poolt, vaid tegemist oli laiapõhjalise töörühma, kuhu kuulusid lisaks ettevõtlusorganisatsioonidele ka ministeeriumite, riigiasutuste, teadlaste ja ametiühingute esindajad, poolt väljapakutud kompromisslahendusega.
Negatiivne mõju nii riigi rahakotile kui mainele
Sisserände piirarv on 2018. aastal 0,1% Eesti alalisest elanikkonnast ehk 1315 inimest. Siin ei arvestata välismaalaste tagasipöördumist või väljarännet ega seda, kas kuskil sektoris on tööpuudus suurem või millise kvalifikatsiooniga on inimesed. Tänase prognoosi järgi on üsna selge, et see täitub juba enne suve. Seda ei leevenda ka valitsuse heaks kiidetud meetmed. Kuigi kolmandatest riikidest töötajate värbamise kõrval tuleb kahtlemata tegeleda ka muude meetmetega, siis kvoodi seatud piirang avaldab negatiivset mõju hoopis laiemalt.
Negatiivset mõju avaldab see lisaks ettevõtjate tööjõu leidmisele ka riigi maksutulule – süvenevad skeemid, mille abil töötajaid tuuakse riiki läbi vahendusfirmade, kus võib olla probleeme nii palgatingimuste kui töötingimuste järgmise tagamise ja kontrollimisega. Vähem oluline pole ka Eesti riigi maine. Taoline piirang annab väljapoole Eestit signaali, et siia pole oodatud välismaalased, kes panustavad Eesti majanduse arengusse.
Usaldusväärsed tööandjad võiksid saada leevendust
Olukorra parandamiseks tegi kaubanduskoda nüüd valitsusele alternatiivse ettepaneku, juhuks kui komisjoni väljatöötatud ettepanekud ei realiseeru, vabastada piirarvu alt välismaalased, kes võetakse tööle usaldusväärse tööandja juurde. Selliseks tööandjaks võiks lugeda tööandjat, kes vastab näiteks järgmistele kriteeriumitele:
- tööandja on tegutsenud teatud perioodi (nt vähemalt 3 aastat),
- maksuvõlg puudub,
- majandusaasta aruanded on esitatud tähtaegselt,
- tööandja maksab tööjõumakse vähemalt oma põhitegevusala keskmise palga pealt töötaja (ettevõttes tervikuna) kohta (välismaalase osas säiliks kehtiv palganõue),
- täiendavana võib kaaluda teatud referentsperioodil käibe või registreeritud töötajate arvu.
Keskmise palga nõue tuleks asendada sektori keskmisega
Lisaks sisserände kvoodi täitumisele valmistab paljudele ettevõtjatele muret välismaalasele makstava minimaalse töötasu nõue. Nimelt peab praegu ükskõik millises valdkonnas töötavale välismaalasele maksma Eesti keskmist töötasu. Selline nõue raskendab aga välismaalaste tööle võtmist valdkondades, kus tegevusala keskmine palk on väiksem kui Eesti keskmine palk (nt majutus, toitlustus, taime- ja loomakasvatus, mööbli tootmine, jaekaubandus). Tööandja peab nendes sektorites maksma välismaalasele suuremat töötasu üksnes põhjusel, et ta on välismaalane.
Teatud sektorite tööjõupuuduse leevendamise eesmärgil tegi koda ettepaneku asendada Eesti keskmise töötasu nõue välismaalaste seaduses tööandja põhitegevusala keskmise brutopalgaga. Selline nõue võimaldab tööandjatel maksta välismaalasele sama suurt töötasu kui makstakse kohalikele töötajatele ühtegi valdkonda diskrimineerimata.
Vaata kaubanduskoja ettepanekut lähemalt siit: